Sunday, April 25, 2010

Nasi Lemak Midnight



Assalamualaikum dan salam sejahtera untuk semua. Hari minggu begini, apa perancangan anda semua? Ke Jom Heboh di Danga Bay? Shopping? Mesyuarat?

Walau apapun yang anda lakukan, mulakan dengan niat yang betul. Dan mulakan hari anda dengan sarapan pagi...hehehe. Kenapa Nasi Lemak Midnight? Hmmm...ada sedikit cerita disebaliknya...

Semalam...hari Sabtu...Abang Ngah dan Abang Yang ada squash tournament di Tanjung Puteri Golf Resort. Hubby gi hantar mereka, kena berada di sana sebelum jam 8 pagi. Ayong pulak ada sekolah ganti. Lepas hantar mereka, hubby jemput saya pulak. Kami ke Pasar Tani. Cari apa? Adalaaaa......!

Dari situ, saya terus singgah di Masjid An-Nur hinggalah hubby datang jemput semula jam 11:00 pagi. Terus pulak ke Larkin Perdana...mencari barang2 kuih dan kek. Banyak juga memborong semalam. Nasib baik hubby sporting. Ingatkan nak bayar sendiri tapi hubby dah keluarkan dompet dulu...kita diam ajelah!

On the way balik, jalan jammed pulak sebab ada orang tengah tampal jalan2 yang berlubang2 tu. Terus pulak gi jemput 'pemain squash' balik dari tournament. Tak abis lagi...bersambung ke hari ini (Ahad). Selepas tu terus singgah makan di gerai yang berhampiran. Lepas tu hantar 'pemain squash' balik rumah. Kami pulak terus pergi shopping barang2 dapur. Hubby nak balik kampung, nak bawak sekali barang2 dapur. Nanti tak payah lagi nak gi shopping kat Parit Yusuf tu.

Abang Yang pulak terus ke sekolah agama...ada sekolah ganti. Jam 3:30 petang, hubby bersama Abang Ngah danAdik bertolak balik ke Muar. Tinggallah aku kesaorangan...! Jam 5:00 petang pergi jemput Ayong balik dari latihan pancaragam di stadium.

Sebelah malam, Abang Yang ada lagi latihan nasyid. Aduhai...dah esok (Ahad) nak buat persembahan, malam ni boleh buat latihan lagi tu...! Pergi pulak jemput dia jam 10:00 malam. Takut juga nak keluar rumah malam2 gitu tapi nekad ajelah. Alhamdulillah...semuanya selamat!

Sambil tengok cerekarama, sambil layan internet. Lepas tu Abang Yang pulak sambung internet...game lah, apa lagi! Masa itulah saya ke dapur menyediakan nasi lemak ini!

Tengah2 malam tu lah nak kopek ikan bilis, nak kisar cili kering, rebus telur, masak nasi lemak. Mesti jiran2 pun hairan...apalah yang saya kisar tengah2 malam buta tu! Lepas tu terus tumis sambal ikan bilis. Telur pun dah siap rebus tapi belum dikupas lagi. Tunggu esok ajelah!

Dah abis memasak, layan internet lagi tapi kali ini kat dalam bilik pulak. Masa tu anak2 (Ayong dan Abang Yang) dah tidur. Jam 3:45 pagi, terdengar pulak bunyi kereta berhenti kat depan rumah. Issshhhh...mulalah rasa takut. Fobia kena rompak dulu... Intai ikut celah tingkap. Memang ada kereta berhenti...nampak bontot kereta aje. Macam kereta Iswara jer... Kecut juga perut. Beranikan diri untuk turun ke tingkat bawah. Jenguk sana... jenguk sini....intai2 ikut celah2 tingkap. Senyap jer! Mana perginya kereta tadi?

Dah tak sedap hati dah. Bila hati mula berkata2, segala ayat kubaca. Kejap duduk...kejap baring kat sofa depan TV tu. Nak lelapkan mata...rasa takut. Akhirnya....terlelap juga mataku ini. Sedar2 dah jam 5:45 pagi...alarm kat handset berbunyi. Adui....senoneng rasa kepala.

Pagi ni tadi ada mesyuarat agung di sekolah agama. Abang Yang ada persembahan nasyid. Dia jadi penyanyi solonya. Tak sangka pulak saya...boleh menyanyi rupanya anak aku ni! Tapi sayang sebab saya tidak dapat menghadirkan diri. Mata ni berat sangat!

Itulah cerita di sebalik Nasi Lemak Midnight ini....!


Jemputlah makan ye...!


No comments: