Friday, April 23, 2010

Choc Chip Cookies


Assalamualaikum dan salam sejahtera untuk semua pengunjung. Percubaan pertama untuk membuat Choc Chip Cookies ni akhirnya berjaya. Malam semalam, saya mencuba untuk membuat cookies ni. Memang tak susah nak membuatnya. Bahan2nya pun senang jer. Rasanya memang sedap. Mungkin dari segi rupanya tidaklah secantik dan setampan mana tapi dari segi rasanya memang ada kelas tersendiri.  


Percubaan pertama malam semalam, saya gunakan badam cincang di dalam adunannya. Dan juga choc chip sebagai hiasan. Adunan ini saya masukkan ke dalam piping bag. Senang sikit sebab tak perlu disudu2...dipicit2kan sahaja. Nak dapat saiz yang agak sama pun senang sikit. Choc chip tu pulak, Adik yang tukang letakkan ke atas adunan sebelum dibakar. Sebiji letak atas cookies, sebiji masuk ke mulut dia. Masak aje cookies ni, masing2 mencuba. Alhamdulillah kerana mendapat sambutan yang baik dari anak2 dan hubby. Maklumlah...tak pernah buat sebelum ini. Mcam biasalah, kalau benda2 baru ni, anak2 masing2 berebut nak bawak bekal ke sekolah. Satu adunan tu bukannya dapat banyak sangat pun. Adalah dalam 60 biji. Malam tu dah hampir seloyang habis, sebelah pagi pulak anak2 bawak bekal, Adik pun bawak bekal jugak. Adalah baki lagi dalam lebih kurang 15 biji. Nasib baik ada baki, boleh juga dibuat juadah minum dengan kopi jam 11:00 pagi tadi...



Ini pun Choc Chip Cookies jugak tapi versi lain sikit. Ini saya buat malam tadi. Selepas habis menonton Buletin Utama, barulah saya menggodak cookies ni. Ada sedikit perubahan pada bahan2nya kali ini sebab saya tambahkan serbuk koko. Yang semalam punya saya tak masukkan serbuk koko. Itu sebab warnya yang semalam punya berbeza dengan yang malam tadi punya. Kali ini juga saya gunakan badam yang kasar2 instead of badam cincang kecik2 tu. Itu yang nampak putih2 tu...badam ler tu. Dan juga saya gunakan dwi-color choc chip. Kalau gunakan yang warna cokelat tu, tak nampak ler choc chipnya sebab dah sama warna dengan adunannya.


Rasa Choc Chip Cookies yang ini lebih enak sebab ada lebih rasa cokelat dan juga lebih terasa badamnya sebab gunakan yang lebih kasar2 dengan kuantiti yang lebih banyak. Tengoklah tu!!! Baunya memang menarik perhatian bukan setakat jiran2 tetapi juga Sang Rama-Rama tu....!


No comments: