Wednesday, April 21, 2010

Bun Aiskrim Dan Siakap


Assalamualaikum dan salam sejahtera untuk semua pengunjung. Tengahari tadi tidaklah berapa nak panas. Macm nak hujan pun ada...mendung jer tapi mentari masih memancarkan sinarnya. Tapi alhamdulillah, kain-baju pusingan pertama dah kering. Pusingan kedua masih diampaian. Sempat ke kering tu? Macam tak sempat jer.....!

Jam 1:00 tengahari keluar rumah, menjemput putera2 dari sekolah. Dalam pada menanti mereka keluar dari sekolah, tiba2 saya terbayangkan sesuatu. "Sesekali...kurasa teringin....". Kena betullah dengan lirik lagu Shima tu. Memang tiba2 rasa teringin sesangat. Tak tau le kenapa. Kat kepala ni membayangkan....kalaulah dapat menikmatinya, alangkah enaknya dan puasnya!!!! Tak sabar2 rasanya nak menikmatinya. Isshhhh...lambat ler pulak bebudak ni keluar dari sekolah.

Apa yang saya teringin sangat tu? Ini haaaa.....roti ngan aiskrim ni...!!!! Terus singgah kedai, beli dinner bun (beso sikit...hehehe) dan aiskrim perisa vanilla. Balik rumah, terus belah roti bun tu dan sendukkan aiskrim ke dalamnya. Alhamdulillah...tertunailah sudah hajat dihati!!!! (pinjam tag Kak Ina KL jap...). Bun tu ada 6 biji jer. Sekarang ni tinggal 2 biji jer. Tidaklah.....bukan saya yang makan 4 biji lagi tu!!!! Saya makan DUA je....!!! Kenyang....! Alhamdulillah!!!! Dah tak payah makan nasi dah!




Siakap Masam Manis ni habuan anak2 je. Emaknya dah kenyang makan bun dengan aiskrim. Awal2 lagi saya dah gorengkan ikan siakap ni dan letak dalam pinggan hidang. Kuahnya pun dah masak awal2 juga tapi tidak dicurahkan dulu. Tunggu anak2 dah balik baru dicurahkan kuahnya ke atas ikan.



Kuahnya saya masak lebih sebab masih ada seekor ikan siakap yang belum digoreng. Cadangnya untuk juadah makan malam pulak nanti. Seekor ikan ini bolehlah dikongsi bertiga oleh anak2. Petang nanti cuma perlu goreng ikan sahaja. Kuahnya masih ada baki. Nanti tinggal nak curahkan sahaja. Senang kan???




No comments: