Tuesday, April 7, 2009

Penatnya Adik....!

Tidur dalam kepenatan!! Bunyi bom meletup pun dah tak dengar. Balik dari sekolah semalam, Adik mengadu penat. Apa yang dipenatkannya pun saya tak tau. Macam hari2 biasa, jam 3:30 petang Adik akan sampai ke rumah. Sampai2 aje terus bising2 dan ngomel tak sudah2. Dengan masih berstokin dan berbaju sekolah, dia dah sibuk2 bukak buku sekolah...nak buat homework katanya. Tapi tak lama rajinnya sebab dia mengadu penat. Tapi saya lengahkan dia dari nak tidur sebab 4:30 petang nanti nak gi ambik Ayong pulak. Bermula semalam, mereka dah ada kelas tambahan dari Isnin hingga Khamis, 2:30 petang hingga 4:30 petang.

Selepas balik dari ambik Ayong, Adik terus baring kat atas kerusi panjang. Masa tu saya ke dapur. Bila saya ke depan je, saya tengok Adik dah terlelap kat atas kerusi tu. Saya masuk dapur semula. Tak lama selepas tu, saya terdengar macam benda jatuh. Berlari saya ke depan... Cuba teka apa yang jatuh??? Adik terjatuh dari atas kerusi ke lantai!!! Kesiannya dia! Tapi dia tak nangis dan tak bangun....instead dia terus sambung tidur!! Saya pun angkat le dia dah ubah ke tengah living room sikit...atas tikar rotan...

Selepas solat Asar, saya ke dapur semula untuk prepare makan malam. Apa nak masak ya?? Ayam? Ikan? Sotong? Udang? Sekarang ni setiap kali nak memasak mesti fikirkan apa yang hubby boleh makan. Since hubby kena gaut ni, tersekat sikit 'kebebasan' untuk memasak. Tapi kadang2 tu, hentam keromo jugak tapi kesian le tengok hubby tak boleh makan!


Ini Tauhu Kukus tapi hubby tak boleh makan. Saya dah anak2 je yang makan.


Ini ialah Ikan Bakar. Masakkan sambalnya, bungkus dalam daun pisang dan aluminium foil dan bakar. Hmmm...lazatnya hingga menjilat jari!!! Kali ini saya gunakan ikan kembung aje, 5 ekor...
Di samping itu ada juga baki gulai masam ikan selar kuning dan kari ayam. So, hubby cuma makan lauk aje tanpa sayur....


2 comments:

CikMin said...

kak ita...hubby kena gout ek..boleh cuba DOC-K keluaran herbaprima...mama cikmin pun gout..dulu solat duduk..skg dah boleh solat bediri...

p/s nak jgk promote walaupun x paham dan konpius...

Azita said...

promote, jgn tak promote...hehehe. akak pun dah konpius ni. tajuk n3 "Penatnya Adik...!", baca komen pasal DOC-K lak! hehehe...