Tuesday, April 28, 2009

Ole-Ole Dari Kampung

Hasil yang dipetik dan dikutip dari kebun mertua. Apa yang boleh saya petik, saya petik. Tapi sebelum ni saya tak pernah mengorek ubi keledek tapi kelmarin saya mengorek keledek. Lepas tu saya memetik pucuk labu. Sedap dibuat lemak putih!

Ada keledek, ubikayu, pucuk ubi, pucuk labu, mempelam dan tapai ubi...



Semalam saya cuma masak Udang Sos Plum dan Sup Sayur serta Manggo Spin untuk makan malam. Sebelum tu pada sebelah petang saya goreng Ubikayu Goreng Kunyit. Udang Sos Plum resepi oleh Kak Ummi dan Manggo Spin resepi oleh Kak Fida. Jom makan!.



3 comments:

Rafizah Nordin said...

salam kak ita, adui lame tul tunggu cbox tu tak keluar2 tu yg masuk sini.nak jugak komen.nnt akak ingat sy tak datang menjenguk ke sini pulaknye.hehehee

sya pn dah lame tak balik kampung hb.bertanya khabar fil melalui telefon saja.padahal bukannye jauh sgt kampung hb tu - tjg malim jek...setiap sabtu ahad ade2 saje aktivitinye.nasib baiklah fil pun jenis ok tak kisah anak menantu nak balik, baliklah.tak nak balik sudah hahaha!!!
tp klu sy balik takdelah dapat bwk balik mcm2 cam akak ni kecuali kalau musim petai dan buah2an.klu xde musim pergi dan balik gitu2 sajelah....

anak2 saya pun klu balik kampung hb seronok sakan sebab dia orang bebas.kampung hb tu kampung betul xdelah kereta motor.tp depan rumah tu ada kolam ternak ikan.risau gak takut anak jantan sulong tu bantai berenang lak dalam kolam tu.tp alhamdulillah setakat ni belum terjadi hahahaaaa!

ha puas bersembang kat sini.berbaloi rasenye dari menunggu cbox yg tak muncul2 tu tadi...ampun ye kak klu menceceh tak sudah2 heeeeee nak balik dah ni...tak nak bekalkan ubi kayu sikit ke? kikikikkkkkk

D'Rimba said...

Tingginya khasiat bekalan kampung...........Khazanah kampung tinggi nilainya..........

Azita said...

Fiza :
panjangnya celoteh!!! balik kg mmg seronok...bebas. klu kat sini asyik terkurung dlm pagar je. takut nak biar main kat luar.mcm2 kes skrg ni. so, beringat sblm kena...

D'Rimba :
tidaklah sesukar mana utk mencari yg berkhasiat...w'pun bkn khazanah dr kampung...