Wednesday, December 9, 2009

Laksa Penang, Ubikayu Dan Bingka



Hari Selasa minggu lepas punya menu ni! Adui...baru sekarang nak cerita ke?? Tak apa la...walaupun dan menjadi 'darah daging', tetap nak tayang kat sini jugak. Hmmm...hari2 makan nasi, jemu jugak. Anak2 pun memang suka makan laksa ni terutamanya hero2 tu. Slurppp...slurppp...menghirup kuah laksa! Adik pulak sekadar makan laksa dengan telur gaul dengan kicap. Dah suruh hubby belikan ikan kembung 2 hari sebelumnya, adalah dalam 5 ekor. Saya suka gunakan ikan kembung untuk buat kuahnya tapi ada jugak orang yang suka gunakan ikan selayang dan ikan sadin. Terpulanglah kepada selera masaing2. Nak gunakan ikan jerung pun boleh!!!

Malam sebelumnya tu pulak, saya macam TERINGIN nak makan Kuih Bakar ni. Memang kegemaran saya sebab rasanya yang lemak2, lembut je dikunyah. Nak buatnya bukanlah payah mana pun. Pergi je ke dapur, masakkan semua bahan ke dalam mangkuk dan mix sekejap. Nak gunakan blender pun boleh! Lepas tu panaskan loyang yang disapu dengan sikit mentega @ minyak @ marjerin, lepas tu tuang kan adunan dan bakar. Kalau suka bolehlah tabur bijan sebelum dibakar. Bakarlah hingga garing ke, hangus ke...terpulang kepada selera masing2. Saya suka yang garing2 gitu!




Ari tu, Kak Intan "menunjuk2kan" hasil2 yang dibawa balik dari kampung. Diantarnya ialah ubikayu. Lepas tu saya pun sibuk jugak mencari ubikayu. Saya beli ubikayu ni masa pergi Econsave membeli barang dapur ari tu. Saya beli tak banyak pun, sekadar 3 ketul jer. Itu yang saya goreng seketul pada sebelah petang tu. Sekadar goreng kunyit aje....potong2 ubikayu tu, gaul dengan garam dan serbuk kunyit dan goreng. Siap!


No comments: