Thursday, February 12, 2009

Jom Makan...!!!

Hari tu hubby ada beli ikan terubuk seekor. Bahagian badannya saya dah bakar hari apa ari tu ya?? Lupa lak... Yang tinggal hanyalah bahagian ekor dan kepala. Biasanya, kalau emak sayalah, dia akan masak gulai masam. Jadi sayapun buatlah gulai masam ikan terubuk tu hari Selasa lepas untuk makan malam. Tapi gulai ni tak cukup sifat sebab ada bahan utama yang tak ada...iaitu daun kesum dan bunga kantan. Kalau ada.....tentu Abang Ngah dab Abang Yang menjilat pinggan!!!

Untuk sayur, saya cuma masak yang simple jer... Bayam Tumis. Tak kan le nak makan gulai masam yang cuma ada ikan 3 ketul tu? Itupun cuma ekor dan kepala yang dah dibelah 2. Hmmm...udang besar2 ada gak dalam petiais tu. Nak masak apa ya? Setelah dibelek2 resepi yang ada, saya pun mencuba resepi Udang Masam Manis oleh Hanieliza. Sedap udang ni!! Punyalah nak adil kat semua orang (hubby dan anak2), saya masak udang tu ngam2 4 ekor sorang jer...tak termasuk saya sebab saya rasa saya tak nak makan malam ni. So saya masak 20 ekor je. Ada baki lahi 20 ekor. Yang tu reserve nak buat Udang Pepper ataupun Buttered Prawn nanti.




Sebelah malam tu pulak, saya menguli doh untuk dibuat Roti Marble Coklat. Resepi oleh Onigiri @ MyResipi. Owner punya roti punyalah cun!!! Tapi saya buat tak cun dan tak berapa nak naik. Tak cukup uli agaknya sebab uli guna tangan jer... tak ada power cam tangan Popeye tu. Saya buat gunakan loyang aluminium yang empatsegi kecik tu. Dapat 2 loyang. Satu loyang habis kena ngap masa baru keluar dari oven...makan panas2 memang sedap. Kalaulah ada BM (bread maker).......!!!! Hubby dapat bonus nanti nak ngendeng BM la....!!!




Puding Roti ni dah banyak kali buat. Yang ini saya buat petang semalam (Rabu). Gunakan resepi oleh Beancurd @ MyResipi gak. Hari tu masa buat sandwich telur mayonis, tepi2 roti tu saya potong sebab Adik tak makan tepi2 tu. Daripada terbuang, baik saya potong dan simpan. Boleh jugak dibuat apa2 kemudian nanti. Dan inilah hasilnya..... Saya gunakan 1 1/2 sukatan dari yang asal sebab tepi roti tu agak banyak....





Errrr....malam semalam tak masak sebab kat taman ni ada pasar malam. So ambik kesempatan untuk "lepas tangan" dari memasak..... Isteri mithali!!!

No comments: