Wednesday, August 5, 2009

Kek Cokelat

Sekarang ni saya tengah mencuba untuk memasak beberapa jenis Kek Cokelat Lembab (Chocolate Moist Cake). Tujuannya untuk mencari yang mana satu resepi yang betul2 berkenan dihati. Dan awal2 pagi tadi lagi saya dah mula mem"baking". Hari ni saya buat kek cokelat moist dengan menggunakan resepi yang saya cedok dari rumah Nina...sifu segala kek tu! Saya gunakan loyang bulat 9" dengan ketinggian 2". Bila dah separuh masak, adunannya mula membuak2 terkeluar dari loyang. Kelam-kabut kejap nak menadah dengan loyang lain. Akhirnya saya keluarkan kek tu dan tuangkan adunan yang masih cair tu ke dalam loyang yang lain. Dapat 2 biji kek yang berlainan saiz...satu kecik dan satu besar. Tapi yang kecik tu tak dapat nak dikeluarkan bulat2 sebab masa tuang adunan tu tak sempat nak melenser loyang tu dulu. Tak apa...janji boleh dimakan. Sebelum 12 tengahari, siap 2 biji kek tu.

Petang tadi pulak, saya membancuh aising mentega menggunakan resepi dari buku Seni Hiasan Kek oleh Chef Norzailina. Dalam buku tu pulak ada cara2 untuk menghias kek cokelat. Saya nak cuba ikut cara yang ini....!!!



Inilah kek cokelat lembab tu...tak dipotong sebab nak dihias...! Tungguuuuu...!!!


Mempelam sebagai pencuci mulut...jiran yang bagi!


Rendang Ayam Perak...makan nasi bertambah sebab sedap gaul nasi panas2 dengan kelapanya..


No comments: