Friday, December 12, 2008

Labu Kuning @ Manis

Kenapa labu? Apa hal dengan labu? Sebenarnya jiran aku (Aini) ada bagi sebiji labu. Besar!!! Beratnya 3.5kg. Kalau beli kat pasar dah berapa harganya. Kalau aku beli pun, tak le aku beli yang besar cam gini. Disebabkan "terkejut" dapat labu besar, aku siap timbang dan ukur tinggi dan ukurlilitnya. Tinggi : 9 inci, ukurlilit bahagian bawah yg besar : 26 inci. Jiran aku tu baru balik dari kampungnya kat Pahang. Labu ni ditanam oleh abangnya. Katanya yang ini tak besar, ada besar lagi hampir sepemeluk besarnya.

Inilah labu tu. Besar kan?




Ini pulak gambar labu yang telah dipotong. Jenuh jugak nak memotongnya. Isinya tebal.

Bahagian yang dipotong tu aku dah buat Bingka Labu Manis. Bahagian yang aku potong tu pun cuma 1/7 daripada sebiji labu tu. Ada lagi 6 bahagian yang boleh diadun jadi macam2!!

No comments: