Thursday, April 26, 2012

Masa Itu Emas



Masa itu emas. Maksudnya, masa itu adalah amat berharga sekali. Janganlah dipersia-siakan masa yang ada. Gunakanlah dengan sebaik mungkin. Manfaatkan setiap detik yang datang. Masa yang telah berlalu tidak mungkin akan kita kecapi semula. Masa yang dah berlalu tak mungkin dapat kita undurkan semula. 

Jam di atas dah menunjukkan pukul 11:30. Pagi ke malam? Kalau pagi, mungkin masa tu saya tengah sibuk memasak, ataupun menjemur pakaian, ataupun menyiapkan bekal Adik untuk ke sekolah kebangsaan, ataupun tengah mengadap komputer sambil menanti Adik balik dari sekolah agama. Ataupun...macam2 perkara boleh saya lakukan dalam masa tersebut. Kalau malam, mungkin saya dah tidur. Tak pun tengah tengok tv ataupun sedang menyiapkan tempahan kuih-muih dan cistat, ataupun duduk depan komputer lagi. Adik gerenti dah tidur masa ni. Jadinya tidaklah perlu berebut komputer dengan dia. Lagipun, di hari2 persekolahan, mereka tidak dibenarkan mengadap komputer. Nak main komputer, tunggu hari2 cuti sekolah. Kecuali ada kerja2 yang perlu dibuat dengan menggunakan komputer. Issshhh...apalah yang melalut panjang2 ni...

Jam berantai tu sebenarnya adalah pemberian bekas majikan saya dulu...Kiswire Sdn Bhd. Tak ingat dah tahun bila saya dapat jam tu. Masih cantik dalam bekasnya lagi. Tidak digunakan pun. Tapi masih 'hidup'...belum mati lagi...hihihi. Selain daripada jam berantai yang ini, dapat juga jam tangan. Lain kali saya display ya...

Sekadar hiasan. Tiada kaitan dengan tajuk entry kali ini...hehehe


2 comments:

KakAsma said...

ITA,

betul laa masa itu emas..tapi kalau akak masa selalu kejar akak..tak sempat2 nak buat aperkan..kejap dah petang,eh dah malam..eh dah nak ahad balik..hehehe..masak aper arinie..

Azita Zain said...

Kak Asma...
Samalah kita...!!!! Kejar-mengejar...