Wednesday, April 4, 2012

Sambutan Maulidur Rasul Di SKTPP


Assalamualaikum dan salam sejahtera untuk semua.


Sambutan Maulidur Rasul di SK Taman Pasir Putih telahpun diadakan pada hari Khamis minggu lepas. Majlis dihadiri oleh murid2 Tahun 1 - Tahun 6, guru2, ibubapa yang menyertai program aqiqah, AJK PIBG dan juga tetamu jemputan yang lain.

Pada malam sebelumnya telah diadakan majlis tahlil dan berzanji. Jemaah Masjid Jamek TPP telah dijemput hadir. Saya pun turut serta kerana menerima jemputan sebagai AJK PIBG. Alhamdulillah. Selepas habis majlis, kami dijamu dengan "fresh soup"...sup lembu dan kambing segar...siap dengan gear box lagi tu! Cicah dengan roti.


 
Perarakan juga turut diadakan pada pagi tersebut. Perarakan hanya disertai oleh pelajar2 lelaki Tahap 2 (Tahun 4,5 dan 6) berserta dengan guru2 lelaki dan juga Guru Besar. Murid perempuan Tahap 2 semuanya dikumpulkan di Dewan Warisan. Manakala pelajar2 Tahap 1 (Tahun 1, 2 dan 3) dibawa ke kelas masing2 untuk pertandingan mewarna.

Perarakan diketuai oleh Guru Besar. Masa ni dah masuk semula ke kawasan sekolah...

Segak, bergaya dan ceria je Guru Besar...




Pelajar2 yang menyertai perarakan berkumpul semula di bawah khemah yang telah disediakan. Selepas itu mereka di jamu dengan minuman. Maklumlah...penat juga berarak tu walaupun tidaklah berapa jauh sangat. Sekitar Jalan Selasih 1 dan berpusing ke Selasih 10 sebelum masuk semula ke kawasan sekolah.



Guru2 pula sama2 bergotong-royong menyediakan makanan. Pada malam sebelum tu, beberapa orang guru lelaki bersama2 dengan lebih kurang 20 orang pelajar lelaki telah sama2 bergotong-royong untuk menyediakan segala persiapan majlis. Menurut kata salah seorang guru, pada malam itu mereka bermalam di sekolah.




Setelah tamat perarakan, barulah pelajar2 lelaki dikumpulkan di Dewan Warisan.



Majlis dimulakan dengan bacaan doa oleh Ustaz Rizal.


Diikuti oleh berzanji yang diketuai oleh Ustaz Salahuddin bersama kumpulan nasyid sekolah.


Ucapan pembukaan oleh Guru Besar...




Persembahan nasyid oleh kumpulan nasyid sekolah. Penyanyi ada 6 orang tapi mikrofon ada 5 aje. Jadinya yang sorang tu cuma bergaya macam pegang mikrofon aje... Kesian dia.


Kemudian diadakan pula ceramah Maulidur Rasul yang telah disampaikan oleh Ustaz Ismail bin Ali, seorang penceramah bebas yang dijemput khas oleh Guru Besar. Menurut kata penceramah, beliau adalah bekas anak murid Guru Besar. Itu sebab beliau amat berbesar hati dapat menyumbangkan sedikit kuliah pada pagi itu.

Biasalah...di akhir majlis mesti ada sedikit cenderahati kepada tetamu jemputan. Bukan main gembira lagi bekas murid bertemu dengan bekas gurunya...


No comments: