Wednesday, April 18, 2012

Majlis Akujanji Dan Meraikan Pelajar PGSB



Assalamualaikum dan salam sejahtera untuk semua. Hari Sabtu lepas, 14hb April 2012, telah berlangsung Majlis Akujanji dan meraikan pelajar2 Pancaragam Sekolah2 Pasir Gudang (PGSB) di Stadium Perbandaran Pasir Gudang. 

Sedikit latarbelakang PGSB :
PGSB ditubuhkan pada tahun 2007. Ahli2nya terdiri daripada pelajar2 dari 3 buah sekolah iaitu SMK Pasir Gudang, SMK Pasir Gudang 2 dan SMK Pasir Gudang 3.  Pelajar2 yang terpilih adalah daripada kelas atas iaitu kelas2 terbaik dari setiap sekolah. Setelah SMK Taman Nusa Damai dibuka dan ada sebahagian pelajar dari 3 buah sekolah ini yang berpindah ke sana, maka mereka juga turut terpilih untuk menyertai PGSB. Sekarang ini PGSB disertai oleh pelajar2 dari 4 buah sekolah ini.

Majlis tersebut berlangsung seawal jam 8:00 pagi tapi saya hanya sampai ke sana sekitar jam 8:45 pagi. Masa saya sampai tu, mereka sedang menyanyikan lagu Negaraku. Semua tetamu dah datang termasuklah YDP MPPG, Tuan Haji Onn bin Jabbar @ Jaafar. Selesai nyanyian Lagu Bangsa Johor dan Negaraku, bacaan doa pula dibacakan.

 Selepas itu barulah ucapan dari wakil ibubapa iaitu Puan Warda binti Ismail. Dulu Puan Warda ni mengajar di SMK Pasir Gudang 2 tapi sekarang dah berpindah ke SMK Taman Nusa Damai. Anak beliau juga merupakan salah seorang daripada super-senior PGSB ni. Dalam ucapan beliau, Puan Warda ada meminta agar YDP MPPg meluluskan peruntukan untuk membeli pakaian segaram baru untuk pelajar PGSB dan juga meminta untuk ditubuhkan Alumni PGSB. Kedua2nya telah diluluskan oleh YDP MPPG. Alhamdulillah. 

Ini pula ialah ucapan daripada wakil Pegawai Pendidikan Daerah Pasir Gudang (tak ingat namanya...). Pegawai PPD, Puan Hajjah Fatimah binti Ahmad tidak dapat hadir pada hari tersebut.

 Tuan Haji Onn bin Jabbar @ Jaafar, YDP MPPG. Muda lagi orangnya. Kata beliau, dulu2 beliau juga teringin nak masak pancaragam ni tapi tak layak Sebab katanya, seperti kata Cikgu Warda, ahli PGSB ini dipilih berdasarkan 2 kategori - pertama ialah akedamik dan kedua ialah minat dan kebolehan dalam muzik. Kata YDP lagi, beliau dulu masa SPM dapat Gred 3 aje. Lepas tu tak pandai pulak dalam bidang muzik ni. Kalau setakat berkaraoke tu bolehlah katanya. Itu sebab beliau sampai sekarang tak dapat masuk pancaragam (nak masuk apanya lagi...dah jadi YDP tu!).

 Selepas itu barulah pelajar2 baru (Tingaktan 1) meneruskan acara akujanji. Ramai jugak ahali2 baru ni tapi tak pasti pulak berapa orang. Mereka beramai2 mengangkat sumpah setia pancaragam di atas pentas.

Sebagai simbolik menandatangai akujanji tersebut, seorang wakil pelajar baru telah menurunkan tandatangannya di surat akujanji dengan disaksikan oleh YDP MPPG dan wakil PPD. Kemudian YDP MPPG dan wakil PPD turut sama menandatangani surat tersebut.

Selesai acara akujanji, barulah acara penyampaian sijil dan piala kepada super-seniors PGSB dijalankan. Pada hari tersebut, seramai 23 orang telah menerima sijil masing2. Semuanya ada 28 orang tetapi ada yang tidak dapat menghadirkan diri.

Sebahagian daripada super-seniors PGSB. Ayong berkacamata bingkai putih tu. Senyum je memanjang...!

 Ayong sedang menerima sijil dan piala daripada YDP MPPG.

Gambar2 lain boleh dilihat di SINI


Super-seniors PGSB : 2007~2011







Wakil super-seniors membuat persembahan di akhir majlis... Masing2 tak main alat2 yang biasa mereka mainkan, sebaliknya menggunakan drum sahaja.


Ada juadah yang disediakan untuk tetamu2 yang hadir...kuih-muih, soto nasi, soto mee, soto mihun, buah2an dan air minuman.


Inilah super-seniors yang membuat persembahan tadi...9 orang semuanya.


Ayong bersama ahli2 trombone sectionnya...

 Bergaya dengan trombonenya...!


Tak boleh kalah kalau posing dengan Izzati..! Rakan kamceng sampailah sekarang...

No comments: