Wednesday, June 19, 2019

Ziarah Raya 3 Syawal 1440H

 3 syawal 1440H. 7hb Jun 2019. Jumaat.

Cuti raya tak panjang. Kena manfaatkan masa yang ada untuk menziarahi keluarga terdekat. Sehari sebelum tu dah ada Family Day, habis dah satu hari. Malamnya sahaja dapat berkunjung ke rumah abang sulung dan adik sebelah rumah arwah emak.

Hari ini, kami berkunjung ke rumah emak-emak saudara sebelah arwah abah pula. Mula-mula ke rumah MakLong, kakak arwah abah. Tak ada pulak orang kat rumahnya. Jadinya kami terus ke rumah MakYang pulak, kakak arwah abah juga. Alhamdulillah, dapat berjumpa dengan MakYang.
Inilah MakYang Zaiton. Kakak kepada arwah abah.

Selepas itu kami berpatah semula ke rumah MakLong. Saya intai di tingkap dapur. Rupa-rupanya MakLong berada di rumah belakang. Bila nampak saya, MakLong pun balik.
MakLong tinggal sorang diri di rumah masa tu. tu yang dia pergi ke rumah belakang tu, rumah adik sebapanya. Sebenarnya MakLong tinggal bersama anaknya yang bongsu sekeluarga. Tapi hari itu mereka balik ke kampung menantunya.
Inilah MakLong Aishah. Kakak kepada arwah abah. 

Pendengaran dah tak berapa elok. Jadinya kena bercakap dengan suara yang agak kuat dengannya. Adik-beradik arwah abah yang sebapa tinggal mereka berdua sahaja. Adik-beradik berlainan ibu masih ramai lagi.

Dari rumah MakLong, kami menuju ke rumah Chu Faridah pula. Chu ni ialah BFF arwah emak. Sama-sama ibu tunggal. Chu ialah isteri kepada arwah adik arwah abah. Adik bongsu.
 Chu-lah kawan emak di masa susah dan senang. Tempat emak mengadu hal anak-anak, menantu-menantu dan cucu-cucunya. Tempat arwah emak meluahkan isi hatinya. Sehari Chu tak datang ke rumah, mesti mereka saling berhubung melalui telefon.
 Bila arwah emak pergi dulu, Chu-lah orang yang paling terasa kehilangan arwah emak. Berapa lama Chu tak datang ke rumah sebab bila dia datang ke rumah, dia akan teringatkan arwah emak. Sekarang ni, Chu menjadi tempat bermanja Maksu...
Inilah Chu Faridah...

YaAllah, Engkau kurniakanlah kesihatan yang baik kepada MakLong, MakYang dan Chu. Limpahkanlah mereka rezeki yang halal, umur yang berkat dan sentiasa dibawah limpah rahmatMU dan kasih sayangMU. Aamiin YaRabbal 'Alaamiin...

No comments: