Thursday, May 27, 2010

Menu Tengahari Yang Ringkas


Assalamualaikum dan salam sejahtera untuk semua pengunjung. Ini pulak menu hari Selasa lepas. Ringkas je. Sayur kangkung tumis dan Acar Ikan Tongkol (Tongkol Tumis Taucu).


Kangkung tumis ringkas je. Sekadar tumis bawang merah, bawang putih, cili merah dansedikit ikan bilis sebagai perencah. Dah layu dan garing, masukkan sayur bersama sedikit air. Rasakan masin manisnya....siap! Sedap makan cam gitu jer....



Ini pulak Acar Ikan Tongkol, atau dukenali juga dengan Tongkol Tumis Taucu. Hirisan bawang merah, bawang putih dan halia ditumishingga garing. Masukkan taucu 2 sudu besar. Tumis lagi. Masukkan air dan ikan tongkol yang telah digoreng. Biarkan hingga mendidih, biar kuah2 tu meresap ke dalam daging ikan tu. Tambah perasa jika perlu. Masukkan potongan cili merah dan bawang besar yang dibelah 4. Kacau kejap. Siap!!!!


3 comments:

Sari Yusa Ibrahim said...

siang tadi kita pun makan ikan tongkol gak, masak kari ngan nasi kerabu.. tapi belila... hik2.. acar tongkol tu lama dah tak makanlah.. mintak sikit..

RiShaZalia said...

salam kak ita... dah sihat? acar ikan tongkol.. dap2 kan.. hihihi

Azita Zain said...

sari :
ikan tongkol tu kalau buat rendang pedas pun sedap jugak!

zalia :
alhamdulillah, dah beransur sihat tp saki-baki masih ada...