Wednesday, March 4, 2009

Saya Masih Terror....

Aduiiiii...!!!! Itu sebab saya malas nak bagi anak2 gunakan komputer saya untuk main game ke ataupun surf internet! Next day bila saya nak gunakan aje mesti ada masalah...! Masalah betullah!!! Dah 3 hari saya tak surf sebab ada masalah connection to internet.

Nasib baik saya ni terror pasal komputer ni, boleh le repair dan troubleshoot sendiri. Cuma kadang2 tu tak sempat je nak buat semua tu. Macam kes yang terbaru ni, baru hari ini sempat menyelesaikan masalah tersebut. Masalahnya ialah tak boleh nak connect to internet. Lampu Link kat ADSL modem tu asyik blinking je...maknanya macam line ada problem. Lepas tu lampu Network (PC) pun terumenyala je tanpa ada blinking2...maknanya tak ada connection dengan PC lak.

Hubby suruh repot ke TM je tapi saya macam berat hati. Rasanya kena check sendiri dulu sebelum buat repot. Semalam dah tengok sikit...rupa2nya wayar telefon tu ada problem. Then saya dah gantikan dengan wayar yang baru. Nasib baik ada stok kat rumah. Bila cuba on modem tu, Link dah tak de masalah tapi still cannot connect to internet. Since tiba masa untuk memasak, saya off kan PC dan tinggalkan masalah yang belum selesai tu.

Hari ini sambung semula troubleshooting. Try to change the network cable but still the same problem. Seems like network card problem. Then check the hardware site from control panel. Hmmm...why the PCI card is disable??? Patut le tak mau connect to any network. After enable it back, everything back to normal. Hmmmm.... selesai satu masalah! Alhamdulillah....!!!!

2 comments:

Cikmin said...

CikMin lak x terror kak ita..baby selalu klik2 sana sini..aleh2 kena pangey org dtg tgk..pblem as simple as that..mcm kak ita nye kes la..skg dah kena pakai pasword..lantak la anak2 kata 'ibu kedekut'

Azita Zain said...

kak ita pun ada power-on password dah...