Friday, July 24, 2020

Hari Ke-5 Di Kampung

05.07.2020 - Hari kelima di kampung. 

Dah menjadi rutin adik saya yang sebelah rumah arwah mak ni, kalau kami balik, pasti ada saja juadah istimewa yang disediakan. Kali ini deme membakar lemang dang merendang ayam pencen. Pagi2 deme suami isteri dah memulakan operasi. Masa tu kami tengah mengemaskan rumah selepas majlis tahlil malam sebelumnya. Lemang biasa dan lemang jagung menjadi pilihan. Jam 11:00 pagi dah nak hampir siap membakar dan merendang.

Sekuali rendang ayam pencen / ayam tua
Tak sempat nak kering rendang tu dah kena kaut. Gu kan pulak dengan lemang panas. Allah...! Nikmat yang mana satu yang nak kita dustakan...
Akhirnya, semua anak-beranak pakat berkumpul bawah pokok rambutan tepi kolam di belakang rumah adik ni. Sebelah je dengan tempat deme membakar lemang tu. Kat situ ada juga pokok buah rambutan, manggis dan dokong. Kebetulan tengah berbuah dan dah masak. Paksu Fitri jadi tukang panjat & mengait buah2 tu...
Panggil juga Chu Faridah untuk join sama. Chu tak boleh makan banyak. Kena berpantang juga. Sama macam arwah emak, ada je penyakitnya. Ada Chu, memang meriah le suasana.
Ni si bulat Amsyar ni. Ni baru pertama kali OpahNgah , TokAnjang jumpa dia. Bulat kemain dia. Cerahnya kulit dia tak boleh nak dibawak berbincang :) :) 

No comments: