Friday, October 14, 2011

Rumah Terbuka Aidil Fitri 2011 - 21hb Sept 2011


Assalamualaikum dan salam sejahtera untuk semua pengunjung. Kali ini nak bercerita pasal rumah terbuka kami sempena Aidil Fitri yang lalu. Syawal dah berlalu tapi baru nak buka cerita. Majlis tidaklahsebesar mana. Sekadar menjemput jiran setempat, teman2 blogger dan FB juga rakan2 sekerja hubby. Nak buat asing2 rasanya tak mampu sebab akan memakan masa dan memerlukan tenaga yang lebih. Mana larat nak buat sorang2. Bukan senang nak buat makan2 ni...

Pada mulanya hubby bercadang nak buat pada hujung minggu bersempena dengan cuti Hari Malaysia tu. Tapi risau pulak ramai yang tidak dapat hadir sebab tentunya masing2 ada rancangan sendiri. Yalah...cuti 3 hari hingga hari Isnin. Jadi akhirnya kami buat majlis tu pada hari Rabu...selepas waktu Maghrib. Alhamdulillah...ramai tetamu yang hadir. Tak menang tangan nak melayan semuanya. Ayong menjemput rakan2 sekolahnya...hampir satu kelas yang hadir. Dah tu terus sambut birthday dua orang rakan sekelas mereka pada hari tu. Ayong minta saya buatkan sebiji birthday cake...manalah sempat sayang oiii...! Akhirnya saya sempat juga menghias sebiji almond choc brownies untuk birtday boys tu. Dah tu disuruh pulak tulis happy birthday tu dalam bahasa Korea. Sebab ada sorang rakan mereka yang memang taksub dengan bahasa Korea. So...ikutkan je la...!

Main course hari tu ialah Nasi Bughari. Bukan masak sendiri sebaliknya ditempah oleg hubby. Katanya Nasi Bughari la...entah betul entah tidak rupa itu nasi bughari tu...wallahhualam. Tak pernah makan sebelum ni. Masa majlis tu emak dan Mak Su ada di rumah saya. So adalah juga tenaga kerja tambahan. Saya minta emak buatkan pulut kuning dikawankan dengan rendang daging. Selain nasi bughari, saya juga masak Mee Kari sebagai menu tambahan. Takut kalau2 nasi tu tak cukup. Selain itu ada juga saya sediakan pencuci mulut, kek, puding dan kuih2 yang lain.

Alhamdulillah...rakan2 FB dan blogger yang saya jemput, dapat menghadirkan diri. Ada yang saya belum pernah jumpa sebelum ini. Sekadar chatting kat FB je. Tapi saya pun tidaklah jemput ramai sangat...sekadar yang biasa dengan saya je. Jangan marah ya pada yang tidak mendapat jemputan dari saya tu. InsyaAllah...lain kali kita bertemu juga.

Tapi kan...apa yang saya takutkan pada malam itu berlaku juga...kekurangan makanan. Kesian sangat pada tetamu2 yang datang agak lewat sebab makanan utama semuanya dah habis. Yang tinggal cumalah kuih-muih jer. Harap2 mereka tidak serik untuk datang lagi lain kali...

Okeylah...jom kita layan gambar2 pada malam tersebut..
















No comments: