Sunday, October 9, 2011

Marhaban Di Selayang 10, 12 Dan 13 - 17hb September 2011


Assalamualaikum dan salam sejahtera untuk semua. Cerita2 saya ni semuanya cerita tertunggak. Kisah dan peristiwa yang berlaku pada bulan lepas...sepanjang bullan September dan Syawal. Masa dan ketika itu memang tidak berkesempatan untuk menulis. Sekarang ni baru ada kelapangan sikit...tu yang mengambil kesempatan tu. Harapan saya agar pengunjung blog ini tidaklah berasa jemu dan bosan untuk membaca kisah2 yang saya paparkan ya.

Kisah kali ini berkisar kepada Program Marhaban di kejiranan kami di Selayang 10, 12 dan 13. Program tersebut sepatutnya dilangsungkan pada 12hb September (Isnin) tapi Ketua Kampung kami telah meminta jasa baik pihak masjid untuk menundanya ke hari Sabtu (17hb September 2011). Tujuannya adalah supaya semua ahli d ikejiranan kami dapat berkumpul bersama2 memandangkan hari tersebut merupakan hari berhujung minggu. Majlis tersebut dijalankan di waktu malam...selepas waktu Maghrib. Jamuan untuk program kali ini kami main order jer... Tak sempat nak memasak bersama2 macam program2 yang lepas. Masa tidak mengizinkan...

Menu yang kami tempah ialah nasi ambang dan roti jala. Buah2an dan minuman kami sediakan sendiri. Alhamdulillah...ada insan yang bermurah hati untuk menyumbangkan kuah mee rebus, jadinya kami cuma menyediakan bahan2 mee rebus sahaja seperti mee kuning, sayur2 dan sedikit hiasannya. Memandangkan menu utama kali ini kami tempah aje, jadinya masa rewang pada sebelah petang tu tak banyak yang perlu kami buat. Sekadar menyusun makanan, memotong buah, menyediakan ruang makan di bawah khemah dan lain2 tugas yang ringkas. Kali ini kami menumpang di rumah Ustazah Mariam semasa rewang tu.

Di antara mereka yang melapangkan masa bersama2 untuk menyediakan apa yang patut pada petang tu...

Program marhaban berjalan selepas waktu maghrib. Kumpulan marhaban dibahagikan kepada beberapa kumpulan mengikut jalan....cepat sikit habisnya. Kumpulan marhaban yang datang ke rumah saya pada malam tu akan turut berkunjung ke 11 buah rumah yang lain di jalan yang sama. Tapi mereka marhaban tidaklah lama sangat...rasanya dalah dalam 6,7 minit jer. Saya sediakan juga sedikit juadah untuk mereka. Biasanya mereka tidak makan dan minum di setiap buah rumah sebabnya kami semua akan berkumpul di khemah yang telah disediakan untuk sama2 menjamu selera.

Inilah yang sempat saya sediakan...air minuman, kek marble, bubur kacang hijau dan juga keropok.


 Marhaban kat rumah saya...

 Ada yang sempat menjamah hidangan sebelum melangkah keluar untuk ke rumah yang seterusnya...


 Inilah juadah kami pada malam tersebut...kenapa nasi ambang tak ada dlam gambar ya???

 Pelbagai aksi mereka yang sedang manjamu selera...

 Menjamu selera di perkarangan rumah Ustazah Mariam...


 Sebelum makan2, ada ucapan sikit dari Ketua Kampung dan Tok Imam...

No comments: