Wednesday, October 5, 2011

Beraya Selepas UPSR


Peperiksaan UPSR 2011 telah berakhir pada 15hb September lepas selepas 3 hari anak2 Tahun 6 bergelut dengan soalan2 peperiksaan. Kebetulan pulak pada 16hb September tu merupakan cuti umum bersempena dengan Hari Malaysia. Seawal jam 9 pagi, kawan2 Abang Yang (Muhammad Azrai) dah berkumpul depan pagar rumah. Alamak...juadah belum siap lagi!!! Jadinya saya pun suruh Abang Yang pergi ke rumah kawan yang lain dulu sementara saya menyiapkan juadah mereka. Ada ke patut....ye?? Tetamu datang tapi suruh pergi ke lain pulak dulu.... Maaflah ya anak2, auntie belum siap memasak lagi...!

Dalam pada bersilat di dapur tu, tiba2 terdengar orang memberi salam. Lembut jer suaranya. Saya pun jenguk ke muka pintu. Alamak...budak2 perempuan yang comel2 pulak datang bertamu. Saya pun menjemput mereka masuk ke rumah. Mereka adalah rakan sekelas Abang Yang. Hmmm...Abang Yang dah ke tempat lain, kawan2 perempuan dia pulak datang ke rumah. Waktu tu sekitar jam 10:15 pagi. Alahai anak2...auntie cuma dapat jamukan dengan biskut2 raya je. Juadah yang auntie masak belum siap lagi la... Kesian mereka.



Dalam 12:15 tengahari barulah Abang Yang dan kawan2nya sampai semula ke rumah kami. Tapi bilangan mereka dah berkurangan. Kata Abang Yang, ada yang malaslah nak pusing sekali lagi. Mana tidaknya...dari Selayang terus ke Sembilang dan terus pulak ke Selasih Pulau. Kawan2nya yang kat Selasih Pulau tu terus singgah rumah masing2.






Selepas menjamu selera dah huhahuha dengan hubby, mereka bergerak pulak ke Jalan Asli dan Canggung. Kebetulan pulak hari tu hari Jumaat, so saya suruh mereka ke masjid untuk solat Jumaat dahulu sebelum meneruskan program beraya mereka. Akhirnya, sekitar jam 5:30 petang barulah Abang Yang muncul semula di rumah. Biarlah dia beraya...lagipun UPSR dah abis...!

No comments: