Thursday, November 13, 2008

Keputusan UPSR 2008

13hb. November, 2008. Keputusan UPSR 2008 akan diumumkan.

Sebelum pergi sekolah pagi tadi, Abang Ngah siap pesan supaya datang pukul 11:00 pagi nanti untuk ambik result UPSR. Mestilah maknya akan pergi, mana boleh tak pergi. Walaupun tak berpa mengharap untuk dapat keputusan yang baik, demi memberi sokongan kepada anak, saya akan pergi!! Bersemangat ni....

Dalam 10:40 pagi, saya pun pergilah ke sekolah. Pergi sorang je sebab hubby belum balik dari Jepun. Insyaallah, esok dia akan balik Malaysia. Sampai je kat sekolah, murid2 Tahun 6 dah berkumpul dan duduk dalam barisan ikut kelas masing2 kat Anjung Warisan tu. Tak ramai ibubapa yang dah sampai. Nampak kat tangan guru2 kelas, masing2 dah pegang slip result. Saya pun gi lah cari guru kelas dia, Cikgu Norhidayati. Sedang berbadan dua. Sambil berbual2 dengan cikgu dan sorang lagi ibu, keneng2 jugak kot2 dapat tengok slip kat tangan cikgu tu. Cikgu kata nanti dulu... Adui...mak budak yang tak sabar2 nak tahu keputusan!!! Tapi cikgu kata ada kejutan. Kejutan??? Berderau jugak darah. Abang Ngah dapat 5A ke?? Sebab memang tak mengharap sangat dia dapat result yang bagus. Kalau dapat 3A pun dah kira bagus sebab prestasi dia sebelum2 ni tak konsisten. Kejap2 naik menggunung, kejap2 turunnnn......

Lebih kurang 11:30 pagi, Guru Besar muncul berucap sikit dan memberikan fakta2 berkaitan result UPSR tahun ni. Dari sudut kuantiti calon UPSR yang berjaya dapat 5A, SKTPP memecahkan rekod unutk sekolah2 P.Gudang sebab seramai 41 orang calonnya mendapat 5A. Rekod sebelum ini ialah seramai 32 orang. Tak sure pulak sekolah mana. Calon yang dapat 4A pulak ialah seramai 35 orang.

Macam tahun2 sebelum ini, untuk calon2 yang berjaya mendapat 5A dan 4A, slip keputusan akan diserahkan sendiri oleh Puan Guru Besar kat Anjung Warisan tu jugak. Tahun ni, Puan Guru Besar, Puan Bibi Sakinah, bermurah hati memberi cenderahati untuk calon2 yang dapat 5A. Nama calon2 dapat 5A dan 4A dibacakan dan dipanggil naik ke pentas oleh Cikgu Md Nor. Semua murid2 dan ibubapa yang hadir berdebar2 menanti nama masing2 unutk dipanggil. Anak Shidah (Fatin), anak Ain (Amir), anak Kak Ros, anak Norliyah...antara mereka2 yang dapat 5A. Nama Abang Ngah tidak dipanggil...... Ya Alllah! Berapa A kah yang dia dapat??

Habis 5A, nama2 4A1B pulak dipanggil. Aduii...bilalah nama dia nak naik? Dah abis 4A1B pun nama dia tak ada jugak... Allahhuakbar! Cikgu Md Nor kata ada 2 orang murid dapat 4A1C. Yang pertama ialah Muhammad Azhari bin Abd. Aziz. Ya Allah!!! Abang Ngah dapat 4A1C rupanya....! Syukur alhamdulillah.... Tak semena2 airmata aku mengalir. Tak malu2 mengeluarkan airmata kat tengah orang ramai tu. Memang tak sangka2 langsung yang dia akan dapat keputusan sebaik ini. Dia pun menitiskan airmata gak.

Inilah antara wajah2 yang mendapat keputusan 5A.

Yang ni dapat 4A 1B.

Inilah Abang Ngah...4A 1C. Slip keputusan kat tangan dia tu.....!

No comments: