Thursday, November 13, 2008

Bihun Celup Simple

Lepas balik dari sekolah tengahari tadi, sambung balik homework yang tak sempat disiapkan pagi tadi. Lepas tu lepak2 jap depan PC. Abang Ngah dah pergi sekolah agama. Hari ni hari terakhir peperiksaan SDEA. Esok ada sambutan Hari Kanak2 kat sekolah. Dia akan buat persembahan tarian zapin. Tapi badannya tak berapa sihat la...demam sikit.

Jenuh memikir nak masak apa untuk dinner malam ni. Bukak peti ais, tengok apa yang ada. Hmmm... stok lauk pun dah abis. Tinggal daging je. Nak masak daging ambik masa lama sikit sebab nak tunggu daging empuk. Apa nak masak ya? Ada yang suggestkan masak yang lain selain daripada nasi. Tapi apa??? Maghriblah dulu. Nanti fikirkan...

Teringat dalam petiais ada 2, 3 jenis "ball" - sotong ball, ikan ball dan ayam ball. Bihun pun ada. Sayur, blackpepper sausage pun ada. Hmmm...boleh buat ni!

Inilah hasilnya!! Bihun Celup Simple.....
Masak air bersama stok ayam - gunakan kiub ayam Knorr je sebab ayam tak ada. Sementara tunggu mendidih, rebus telur 5 biji (untuk 5 orang) dan potong le ball2 dan sayur2 yang ada. Lepas rebus telur, celurkan sayur2. Saya cuma guna kacang panjang dan taugeh aje. Bila air stok ayam telah mendidih, masukkan ball2 dan sausage dan biarkan mendidih lagi dalam 5 minit. Tutup api. Jangan lupa pulak untuk mencelur bihun! OK, siap. Masa untuk makan....!!! Masukkan bihun yang telah dicelur ke dalam mangkuk dan letakkan sayur2 dan telur. Then tuang aje kuahnya bersama dengan ball2. Siap untuk dimakan! Kalau suka pedas, bubuh le sambal kicap ke, cili padi potong2 ke....terpulang selera masing2.


No comments: