Monday, January 26, 2015

Tiada Rotan Anak2 Jadi Apa?

 Semua orang kenal ni kan? Ya...rotan. Baru je beli rotan ni. Hujung tahun lepas. Nak belajar2 merotan si Adik la konon2nya. Gertak2 kalau dia malas buat kerja sekolah ke, malas solat ke, malas mengaji ke... Saya beli kat kedai RM2. Seikat tu ada 4 batang rotan. Harganya RM2. Bermakna sebatang hanya 50sen. Rasanya baru 2 kali je gertak Adik guna rotan seikat ni. Sebab dia balik lewat selepas bermain di waktu petang di hari cuti sekolah hujung minggu, balik selepas jam 7:00 malam. Tak rotan dia pun. Pukul2 kat pintu je. 
Adik memang tak pernah kena rotan pun. Tapi kakak dan abang2 dia pernah merasa di rotan dulu2. Kenangan silam. Bila diorang tengok rotan ni aritu, masing2 mengimbau kenangan lama. 
"Dulu kita selalu kena rotan dengan mak. Sampai pecah2 hujung rotan tu. Lepas tu mak balut dengan selotape". Bicara antara Abang Ngah dan Abang Yang masa cuti sekolah hujung tahun aritu. Abis tu, dah korang buat salah, mak rotan la...
Tapi bila berita ini keluar di media2 massa tempatan, saya jadi terkedu dan terkejut.
Kata Ustaz Ahmad Dusuki Abd Rani, 
"Apa lagi yang ada dalam memberi adab dan akhlak jika hilang kuasa merotan itu dalam sistem pendidikan? Ia tidaklah menjadi keutamaan, namaun dalam mendidik dan membina akhlak, merotan itu salah satu cara dalam membentuk akhlak kepada sifatnya kemanusiaan itu. Pihak berkuasa!! bacalah hadis dalam mendidik!! Jangan guna aqal sahaja."

Pada saya, ibu bapa sepatutnya diberikan ruang sepenuhnya untuk mendisiplipkan anak masing2 asalkan tidak berlaku penderaan. Dan merotan merupakan salah satu cara untuk tujuan tersebut.

No comments: