Monday, January 19, 2015

Kek Cokelat Lava Tok Abah

 Inilah hasil tangan Adik dengan bantuan Ayong petang tadi. Kek Cokelat Lava Tok Abah. Resepi ni Adik dapat daripada majalah Boboiboi. Dia simpan lama dah resepi ni. Lagi satu resepi yang dia simpan ialah Donut Cokelat Tok Abah.
 Balik dari sekolah tengah hari tadi, dia terus memanggil Ayong. Minta bantuan Ayong untuk buat kek ini. Lepas tu dia bertanyakan saya di mana letaknya bar cokelat dan serbuk koko. Lepas tu tanya macam mana nak asingkan putih dan kuning telur. Lepas tu dengan bantuan Ayong, mereka menggodek bahan2 di dapur. Ayong cuma bantu mana yang perlu je. Double-boiler Ayong yang buat. Yang lain2 Adik yang buat. Saya cuma tolong tunjukkan cara2 nak on oven je.
Resepinya tak payah le saya nak taip satu per satu ye. Saya scan dan paste aje resepi original dari majalah Boboiboi tu. Cumanya cara2 tu mereka ringkaskan sikit.
Langkah 2 : Cairkan mentega dan cokelat secara double-boiler.
Langkah 5 : Mereka guna bekas alumunium foil menggantikan cawan kertas dan dapat dalam 8 biji kek.
Selamat mencuba!!!

1 comment:

Unknown said...

waw sedap sekali bikin perut keroncongan saja... saya lagi konsumsi Jelly Gamat Gold G Obat Kanker Lambung Tradisional apakan tidak apa apa makan makanan ini???