Monday, May 18, 2009

Rajinlah Pulak....!

Entah kenapa sejak hari Khamis lepas rasa rajin sangat-sangat nak memasak. Kepala asyik berfikir nak masak apa je walaupun saya dan hubby tak berapa nak makan. Memandangkan anak2 semua akan berada di rumah tengahari tadi, saya pun menyelak2 resepi yang ada. Nak masak apa hari ini??? Mula2 tu menyelak resepi di bahagian nasi...jumpalah resepi Nasi Jagung. Tengok punya tengok, bahan2 semua cukup. Jadi saya pun masaklah Nasi Jagung. Tapi saya tak gunakan jagung dalam tin, saya gunakan jagung manis yang fresh! Lepas tu selak pulak bahagian ayam...jumpalah resepi Ayam Bakar Bercili. Tak pernah mencuba resepi ni lagi, so inilah yang menjadi pilihan saya hari ini!


Nasi Jagung...


Ayam Bakar Bercili versi tengahari...


Minggu ini Abang Yang ada peperiksaan di sekolah agama. Balik dari sekolah agama tadi, lebih kurang 10:40 pagi, dia terus pergi mengaji. Balik dari mengaji, dia kata nak ke sekolah kebangsaan pulak sebab ada sambutan Hari Guru di sekolah. Hari dah rintik2 sikit, jadi saya pergi hantar dia ke sekolah pulak. Katanya nak naik basikal aje tapi kesian pulak sebab cuaca nampak macam tak bagus je. Dia bawak 5 biji muffin ke sekolah bersama satu hadiah lain untuk guru kelasnya. Tengahari tadi cuaca gelap gelita dengan tiba2. Berkejar pulak ke sekolah lagi untuk jemput Abang Yang. Biasalah kalau hari hujan jalan kat depan sekolah tu jammed mengalahkan Lebuhraya Pasir Gudang! Kereta kecik hubby bawak gi kerja, terpaksalah bawak kereta besar. Nasib baiklah saya ni terror (masuk bakul angkat sendiri....!). Selepas Ayong baik dari sekolah, barulah mereka makan tengahari... Dan untuk minum petang, saya sediakan Bubur Jagung Keledek yang ringkas ni...


Bubur Jagung Keledek untuk minum petang...

Untuk makan malam, saya bakar ayam lagi sebab yang tengahari punya tadi dah habis. Juga tak lupa Sup Sayur kami! Lepas tu ada pulak buah tangan dari kampung. BIL balik kampung weekend lepas, bawak balik pisang, mangga dan kuinin.


Ayam Bakar Bercili versi makan malam...


Sup Sayur lagi...


Buah mangga dan kuinin...buah tangan dari kampung!


2 comments:

Rashid said...

ermm bubur jagung..sedaptu..

Azita said...

Alhamdulillah...kesukaan anak2 saya!