Monday, August 27, 2018

Rendang Tok Bonda

Assalamualaikum dan salam sejahtera.


Rendang Tok resepi daripada arwah bonda tersayang. First time buat dulu masa nak pergi Cuti-Cuti Malaysia ke Mersing bersama dengan kawan2 sekerja suami tahun 2008. Ajak arwah emak dan adik pergi sekali. Memasak semasa arwah mak di rumah saya. Arwah mak kata "pass with flying colours". Alhamdulillah...sukanya!

Masa tu saya masak 4kg daging. Dari mula tenggek periuk atas dapur sampailah kering kuahnya, mengambil masa 5 jam. Itupun baru kering2 gitu je kuahnya. Then esoknya sambung lagi hingga betul2 kering - lebih kurang dalam 2 jam lagi. Barulah dapat warnanya yang kehitam2an.

Tapi kali ini saya sangat kepenatan - tenanga dah tak segagah dulu - makanya tak sempat nak tunggu betul2 kering, saya dah angkat sudip dan matikan api dapur. Hehehe...

Kalau betul2 kering, rendang ni boleh tahan lama. Tapi kalau kurang kering, boleh aje diperangatkan selalu. Lama2 dapatlah versi yang betul2 kering dan hitam warnanya.

Kepada yang nak mencuba, saya sertakan resepinya di bawah ini. Ini adalah resepi arwah bonda saya. Semoga pahala daripada perkongsian resepi ini sampai kepada arwah bonda saya.

Al-Fatihah untuk arwah bonda saya - HAJJAH RADZIAH BINTI HAJI ZAKARIA

Bahan-bahan : 
  • 1 kg daging – dipotong dadu anggaran 1½” x 1½”
  • 2 paket rempah kari daging Baba’s 
  • 4 kuntum bunga lawang
  • 3 batang kulit kayu manis
  • 6 biji buah pelaga
  • 1” belacan (**)
  • 6 batang serai (**)
  • 3” lengkuas muda (**)
  • 3” halia (**)
  • 10 ulas bawang merah – dihiris halus
  • Kerisik – dari ½ biji kelapa
  • Santan – dari 2 biji kelapa
  • 2 helai daun kunyit – dihiris halus
  • 1 buku gula Melaka – saiz kecil – dipotong kecil2


Cara-cara :
  1. Kisar bahan2 bertanda (**).
  2. Masukkan kesemua bahan ke dalam kuali dan masak dengan api yang sederhana.
  3. Perasakan masin dan manisnya. Kacau hingga betul2 kering.

Nota :

Pastikan santannya penuh hingga menutupi daging
Pastikan selalu dikacau untuk mengelakkannya daripada hangus di bahagian bawah



No comments: