Monday, November 1, 2010

Lempeng Cucur Udang


Assalamualaikum dan salam sejahtera untuk semua...

Semalam kami bersarapankan dengan hidangan yang ringkas sahaja. Lempeng Cucur Udang, kentang goreng dan sosej goreng, ditemani oleh kopi-o. Fuhhhh...berpeluh2 minum kopi panas!


 Lempeng Cucur Udang...

Kenapa Lempeng Cucur Udang??? Asalnya nak buat cucur udang yang biasa tu je tapi hubby bagi "arahan" nak makan cucur yang nipis2 jer. Kalau boleh nak garing2 lagi!  Bancuhan yang sama macam cucur udang biasa cumanya saya terpaksa gunakan 2 biji kuali. Kuali pertama, saya guna non-stick pancake pan. Saya letak satu senduk adunan dan leperkan. Lepas tu saya letakkan seekor udang ke atasnya. Agak2 bahagian bawah dah garing sikit, saya masukkan ke dalam kuali kedua. Kali ini digoreng secara deep-fry, gunakan minyak banyak. Gorenglah hingga garing dikedua2 bahagian. Itu sebab saiznya lebih kurang sama jer sebab gunakan pan bersaiz 20cm jer...


 Nak menambahkan serinya, saya gorengkan kentang dan juga sosej....
Alhamdulillah...makan sekeping je dah mengenyangkan.


Dah selesai bersarapan, selesai menyidai kain-baju dan mengemas serba sedikit, kami (hubby, Adik dan saya) keluar menuju ke JB pulak. Abang Ngah dan Ayong tak nak ikut sebab nak study, final exam belum habis lagi. Abang Yang pulak tak nak ikut sebab nak main game kat komputer.

Destinasi kami yang pertama ialah ke HSBC Taman Molek (bayar hutang kad kredit la...). Selepas tu kami meneruskan perjalan ke Citibank pulak di City Plaza, Jalan Tebrau. Bayar hutang kad kredit gak... Kami gunakan kad kredit untuk membayar bil2 yang tetap setiap bulan. Contohnya, premium2 insurans, bil2 telefon dan bil letrik.

Dalam perjalan balik, semasa kami sampai ke selekoh nak menuju ke Bakar Batu tu, ternampaklah satu kejadian kemalangan yang melibatkan sebuah lori panjang. Dah tentu selekoh tu tajam...agaknya pemandu lori tu nak tunjuk skill kot...akhirnya terus terbaring! Lari panjang tu terbalik di selekoh tu. Nasib baik tidak merempuh rumah yang paling tepi tu. Masa kami lalu tu, nampaklah apek tuan rumah tu tengah bercakap2 dengan salah sorang anggota bomba yang bertugas di situ. Agaknya dia tengah bercerita tentang detik2 ngeri tu kot!

Snap gambar dari dalam kereta yang sedang bergerak...

2 comments:

Anonymous said...

salam kak ita...emmm sedapnya lempeng cucur tu...ima memang suka kalau cucur2 udang ni...cantik lak tu akak buat...

itulah akak akibat kelalaian pemandu lori tu...nasib baik terselamat dari terkena rumah orang...

Azita Zain said...

ima : lempeng tu idea hubby. ikutkan saya, nak buat mcm biasa tu je...