Sunday, May 31, 2009

Cuaca Mendung dan Mempelam Telur

Apa kaitannya cuaca mendung pagi semalam dengan buah mempelam telur? Sebenarnya tak ada kaitan apa2. Cumanya pagi semalam cuaca amat mendung dengan angin yang kuat. Waktu tu masih boleh dikira agak awal pagi lagi, dalam 10:20 pagi. Angin bertiup kencang, pokok2 depan rumah bergoyong ke kiri dan ke kanan. Langit dah makin gelap. Masa itulah saya mencapai kamera dan keluar rumah. Melihat langit yang gelap dan "menghirup" angin yang kencang. Mulanya Adik ikut keluar jugak tapi sekejap je sebab takut tengok angin kuat. Kalau tengokkan cuaca macam nak hujan lebat tapi hakikatnya hujan tak seberapa pun...



Pada masa yang sama, saya snap gambar buah mempelam telur kat rumah sebelah. Pokok mempelam ni berada di luar pagar depan rumah jiran sebelah, tengah berbuah lebat. Ada yang dah kekuningan nak masak. Terliur jugak nengoknya. Pada yang tengah "ngidam2" tu, jangan mintak ya! Bukan saya yang punya buah ni, jiran sebelah rumah saya (Cikgu Shikin) yang punya!


Yang ni posisi dari dalam pagar rumah saya. Kalu dari luar pagar lgi le lebat buahnya...!



No comments: