Tuesday, April 19, 2011

Apam Salju, Apam Snow White Dan Apam Beras


Ada dua mangkuk kecik2 dalam petiais yang berisi nasi. Lebihan semalam, kelmarin, kelmarin dulu...entah. Ada lebih jer, masuk petiais. Malam tadi, saya kisar semuanya. Dapat le empat cawan. Maknanya dapat dua adunan Apam Salju aka Apam Beras aka Apam Snow White. Tiga nama yang berbeza tapi hasilnya tetap sama. Bahan yang digunakan pun sama jugak. Mungkin sedikit berbeza dari segi kuantitinya. Dari segi warna pulak, terpulanglah nak buat warna apa. Warna-warni, warna2 pelangi, putih bersih...ikutlah citarasa sendiri. Mula mengukus sekitar jam 10:30 malam setelah diperap selama dua jam. Dekat pukul 1:00 pagi jugaklah baru siapnya. Tapi amat berpuashati dan berbaloi...

 Ada warna biru...

 Ada merah jambu...

Ada kombinasi dua warna...

Saya gunakan acuan Puteri Ayu dan juga acuan lompang biasa tu. Dan juga gunakan warna yang berwarna-warni. Mula2 tu putih bersih je, lepas tu hijau epal, lepas tu merah jambu, lepas tu biru dan kuning pun ada jugak. Tapi bila posing, saya pilih yang guna acuan Puteri Ayu ni dan dua warna je... Sebahagian hasil tangan ini saya bekalkan kepada hubby pagi tadi. Buat makan2 kat officenya bersama staff2nya. Kelapa parut tu gerenti tahan lama sebab saya dah kukus...


2 comments:

Sharifah Nadzarah said...

WAH..SUKE3..MMG SEDAPKAN KAK APAM NI..SY PUN INGAT NAK BUAT LAGI NNTI...X PUAS LAK RASANYA BUAT ARITU..

Azita Zain said...

Nadzarah :
Apam ni mmg sedap. Nak buatnya pun senang gak...ringkas jer bahan2nya.