Tuesday, January 17, 2012

Sup Sayur Dan Sup Tauhu Telur


Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Hmmm...hari tu makan salad sayur dan buah2 segar. Kali ini makan sup pulak. Sup Sayur Campur dan juga Sup Tauhu Telur. Makanan untuk orang diet ke? Tak ada maknanya nak diet...! Lepas je makan sup sayur dan sup tauhu telur ni, makan pulak Kek Lapis Cheese Pesona. Haaa...yang tu kemudian baru nak tayang. Sekarang ni tayangan amal sup2 aje ye...

Bukannya susah sangat nak masak sup ni. Kita basuh dan potong / hiris sayur2 pilihan. Masukkanlah segala jenis sayur yang kita suka. Ikut suka hati sendirilah... Lepas tu mayang halia halus2 dan tumiskan. Dah kekuningan, masukkan air secukupnya. Masukkan pulak satu atau dua ketul pati kiub ayam. Lepas tu tutuplah periuk tu supaya ianya cepat mendidih. Pada masa yang sama, pecahkan sebiji telur dan pukul sikit dengan garfu. Lepas air dah mendidih, tuangkan telur tadi. Biarkan sekejap. Lepas tu barulah masukkan sayur2an tadi. Jangan biarkan lama2 atas api tu, nanti sayurnya layu sangat. Tak sedap. Kacau2 sekejap je. Lepas tu matikan api. Tuang terus ke dalam mangkuk. Masa nak makan, barulah cedokkan ke dalam mangkuk2 kecik. Taburlan hirisan daun bawang/sup dan juga bawang goreng. Hmmmm...yummy and healthy!!!

 Hubby punya semangkuk besar...


Sup Sayur Campur...Mix Vege Soup...! Ada carrot, celery, brocoli, bunga kobis, tomato...


 Bahagian saya pulak ialah Sup Tauhu Telur...



Kalau semangkuk tak cukup, boleh tambah lagi...!

3 comments:

Acik Erna said...

assalam ita..acik ambik resepi ye..teringin pulak acik nak buat..biasa buat main campak2 je..kali ni nak guna resipi pulak..terima kasih ita.

Azita Zain said...

Acik :
Hihihi...resepi yg amat ringkas.

AbbotCottage said...

gejet baru hoh hoo hoh?? psssttt tujoploh tujo jam aku tunggu ko anto sop, tadek pon Kak Ita.