Wednesday, February 3, 2010

Ketam, Rojak Dan Salad



Tersebutlah alkisah di sebuah rumah di pingiran kawasan perindustrian Pasir Gudang. Di sebuah taman perumahan yang diliputi dengan pasir2 yang putih melepak....bersama hembusan angin yang tercemar. Di dalam sebuah rumah,  di ruang dapur yang masih belum direnovasi, di dalam petiais yang bersaiz agak besar, kelihatan sebekas ketam yang telah siap dibersihkan. Hmmm...tuan rumah tu nak masak ketam rupa2nya! Siapakah gerangan tuan rumah tersebut? Jom kita teropong....!

*
*
*
*
*

Ooooooo....saya rupanya!!!!!


Tengahari tadi saya masak ketam ni untuk anak2. Ketam tu ada la 6 ekor. Bila dipotong 2 setiap ekor, dapat le 12 potong. Ketam ni memang kegemaran anak2. Dulu hubby pun memang menggilai ketam ni tapi sekarang ni hubby dah kurangkan pengambilan seafood sebab ada gout. Selalu tu, kalau nak masak ketam, hubby yang ambil giliran. Tapi hari ni saya pulak yang ambil turn sebab hubby kerja. Saya masak ikut cara dan resepi hubby....hehehe. Senang jer...tumbuk @ kisar cili padi, bawang merah dan bawang putih. Hmmm...nanti saya masukkan resepi Ketam Masak Lemak Cili Padi kat dapur saya ya. Dua orang anak lelaki saya dah balik dari sekolah, dah makan pun! Layan gambar dulu ya....!


Ketam Masak Lemak Cili Padi...


Rojak buah dan salad sayur ni pula adalah juadah makan malam kami malam tadi. Saya dan hubby cuma makan salad dan rojak ni aje. Ada juga lauk2 lain tapi yang tu semua untuk anak2.


Rojak Buah...

Salad Sayur...

1 comment:

Sue @ Nenie said...

Salam Kak Ita,
Saya pun kalau ketam selalu masak lemak, sedapkan msk cam gini..
Dah lama tingin nak masak sambal, tapi yang jadi masak lemak gakkk...
Bertuah nye budakkkk....