Friday, November 20, 2009

Menu Hari Selasa

Ini pulak menu untuk hari Selasa. Dan ini adalah rentetan dari kisah sebelum ini.... Petang Isnin tu dah buat Jemput-Jemput Kosong. Pagi Selasa pulak saya buat jemput2 jugak lagi tapi kali ini ada jugaklah "isi" dalam jemput2 tu. Bukannya isi apapun....sekadar ikan bilis dan bawang besar yang dicincang jer dan dicampur dengan sebutir telur. Itu sebab namanya jadi Jemput-Jemput Ikan Bilis! Sekali-sekala makan jemput2 yang ringkas macam ni memang sedap. Petang Isnin tu berebut Adik dan Ayong makan jemput2 tu. Itu yang pagi Selasa tu saya buat lagi tapi versinya lain sikit.


Tepung gandum, telur, garam, ikan bilis, bawang besar cincang...siap!!!


Adik ni baru bangun tidur terus duduk di kerusi sebelah saya dalam keadaan masih mamai. Itu yang kepala pun turut sama kat atas meja...


Hari Selasa lepas Ayong tak sekolah sebab dicutikan gara2 SPM keesokannya. Tapi mereka ada jamuan perpisahan bermula jam 2:30 petang. Tapi Ayong pergi seawal jam 9:30 pagi bersama Nabila dan Basyirah. Mereka nak adakan raptai persembahan dulu. Sebelum saya menghantar Ayong ke sekolah, saya dah siapkan bancuhan Apam Senyum tapi tak sempat nak kukus dulu. Balik dari hantar Ayong baru saya mula mengukus. Tapi hasilnya kurang memuaskan!!! Memang merekah tapi tak berapa naik tinggi. Mungkin sebab saya dah tinggalkan semasa menghantar Ayong tu....! Kecewa jugak rasanya sebab Apam Senyum ni akan dihantar ke sekolah Ayong nanti untuk jamuan tersebut. Tak kisahlah...nak buat macamana kan? Kukus ajelah hingga habis. Dan jam 1:00 tengahari baru saya pergi hantar pada Ayong di sekolah.


Apam Senyum yang tak berapa nak senyum....!

Selepas tengok hasil Apam Senyum tu yang tak seberapa, saya nak mencuba pulak resepi Bolu Mekar yang saya ceduk dari blog Manis Manis. Nama kuih ni saya berikan penjenamaan baru sebagai Apam Manis Mekar....! Saya buat separuh adunan saja. Dan saya pulak pandai2 bagi perasa cokelat untuk yang warna cokelat tu dan perasa pandan untuk yang warna hijau tu. Apam ini menggunakan santan instead of susu segar. Jadi, rasanya lebih kurang macam Puteri Ayu. Yang ni buat untuk makan sendiri je.... Untuk resepinya, nanti saya sisipkan di dapur saya.


Bolu Mekar aka Apam Manis Mekar cubaan pertama....!

No comments: