Monday, September 7, 2009

Kesiannya Emak!

Aduhai emak!!! Kenapa emak terpaksa melalui semua ini? Emak kena banyak2 bersabar dan menerima dengan hati yang terbuka atas segala dugaan yang datang dariNya. DIA tidak akan menduga kita melebihi kemampuan kita untuk menanggungnya! InsyaAllah, dengan berkat kesabaran dan ketakwaan, segala2nya akan pulih seperti sediakala.
Alhamdulillah! Saya telah selamat sampai ke Pasir Gudang awal pagi tadi setelah menempuh perjalanan selama 8 jam dari kampung di Perak. Saya balik menjenguk emak yang baru sahaja keluar dari hospital setelah bebas dari disyaki menghidapai H1N1. Selama 5 hari emak berada di hospital, 2 hari dikuarantin dan 3 hari di wad biasa. Alhamdulillah, bebas dari virus tersebut merupakan satu nikmat yang tak terhingga daripadaNya.

Saya balik ke kampung pada hari Jumaat malam Sabtu yang lepas, seorang diri je. Anak2 semua tinggal dengan hubby even Adik pun tak ikut. Bas bertolak dari Johor Jaya Square pada jam 9:40 malam, singgah di Larkin dan bertolak semula jam 10:45 malam. Kemudian singgah pula di beberapa destinasi yang lain untuk mengambil penumpang sebelm meneruskan perjalanan pada jam 11:45 malam. Sepanjang perjalanan, bas yang dinaiki cuma berhenti 2 kali si hentian sebelah untuk penumpang2 ke bilik air. Saya sampai di Chemor pada jam 5:00 pagi. Mak Su dah menanti di stesen perhentian di Chemor. Sampai di rumah pada jam 5:15 pagi. Emak dah sedia menanti di ruang tamu. Ya Allah!!! Sedihnya saya melihat keadaan emak yang lesu dan suara yang seakan2 menahan kesakitan. Walaupun dah balik dari hospital, kesihatan emak masih tidak betul2 sihat. Emak masih mengalami kepenatan dan sakit ulu hati. Berjalan dari dapur ke ruang tamu pun emak tercungap2. Dalam keadaan yang demikian, emak tidak mampu untuk berpuasa. Bersembahyang pun emak terpaksa duduk.

Makan pun emak tidak berapa berselera. Saya cuma masakkan yang ringkas2 aje. Tapi emak lebih suka nasi dengan ikan masin sahaja. Nasib baiklah menantu2nya rajin2 belaka. Merekalah yang banyak menyediakan makanan untuk emak.

Berat hati untuk meninggalkan emak semalam. Tetapi saya terpaksa pulang semula ke pangkuan anak2 dan suami. Sebelum berangkat saya pesan dengan emak jangan buat sebarang kerja. Kalau nak buat apa2, panggil aje cucu2 yang ramai. Suruh aje anak2 lelakinya dan menantu2 perempuannya yang berada berhampiran untuk melakukannya untuknya. InsyaAllah, anak2, menantu2 dan cucu2 tidak akan menghampakan. Moga emak cepat sembuh seperti sediakala. Kalau emak tak sihat, raya nanti mesti tak best!!! Rajin2 makan ubat, rehat cukup2 ya mak!!!! SAAAAAYYYYYAAAAANNNNNGGGGGG EEEEMMMMAAAAAKKKKK!!!!

No comments: