Wednesday, September 30, 2009

Diari Raya - Raya Ke-2 dan Ke-3

Hari raya kedua ialah hari untuk kami berkunjung ke rumah saudara-mara yang agak jauh. Jauh pun tak jauh mana sangat pun. Kami ke rumah abang emak di Pengkalan Pegoh (Ayah Ngah), abang emak di Sungai Siput (Ende) dan kakak emak di Lenggong (Mak Andak). Kat rumah Mak Andak kebetulan ada kenduri tapi saya tak pasti kenduri apa. Pokok pangkalnya, tumbang le kambing seekor. Makan kari kambing lah kami raya kedua tu. Kami berkonvoi 3 buah kereta ke sana. Di sana, selain daripada kami, ada lagi saudara-mara yang lain yang ada bersama. Wanchu dari KL 2 buah kereta dan anak2 Mak Andak yang lain pun ada juga. Seronok bila sekali sekala berjumpa ramai2 cam gitu. Tapi sayang la sebab tak sempat bergambar ramai2.

Raya ke-3.
Pagi2 dah ke pasar dengan emak dan hubby. Nak beli daging sebab nak masak Rendang Tok lagi. Ari tu dah masak 6kg daging, kali ni 4kg lagi. Kat pekan Chemor tu ada la orang berjual2 kat tepi2 jalan tu. Saya pun singgah kat satu gerai tu...tengok periuk stainless steel. Brand Horse. Ada saiz yang berbeza2...26cm, 30cm, 22cm. Saya pun tanya2lah harganya. Yang 26cm tu harga yang tertera ialah RM39.90. Saya saja2 tanya nyonya tu, kalau RM30.00 saya ambil satu. Mula2 dia tak bagi. RM35 boleh katanya. Saya pun berlalu dari situ dan pergi ke gerai baju2. Saja2 belek baju tu, bukannya nak beli pun. Lepas tu saya pun menuju ke kereta yang hubby parking dekat2 situ. Nyonya tu panggil saya semula. "OK la, ok la...angkat la!", katanya. Akhirnya dapat periuk sebijik, RM30.00, 26cm. Murah kan?

Balik rumah, Pak Yang dah bersiap sedia untuk membakar lemang lagi. Kali ini masak 3 gantang lagi. Dia nak kirim ke BILnya yang tinggal di Kampung Pasir, JB, dekat2 Angsana tu. Tengah hari pulak, Wanchu dan keluarga datang untuk beraya. Alang2 beraya tu, terus makan tengahari bersama.




Raya ke-3 juga kami terpaksa bertolak balik ke Pasir Gudang sebab keeseokan harinya hubby dah mula kerja. Kami bertolak dari Chemor jam 10:30 malam. Alhamdulillah...jalan clear je. Tak ada sebarang kesesakan. Kami berhenti di Hentian Pagoh Arah Selatan dalam jam 3:30 pagi. Hubby mengantuk. Kami berhenti tidur dan rehat2 selama satu jam. 4:30 pagi barulah kami meneruskan perjalanan. Sebelum tu sempat jugak meninjau replika Balai Polis Bukit Kepung di hadapan hentian tersebut.


Kami sampai ke pasir Gudang jam 6:30 pagi. Hubby sempat le sambung tidur lagi sebelum perge ke tempat kerja pada jam 8:00 pagi. Saya di rumah pulak mengemaskan semua barang2 dan membasuh kain-baju. Satu hari tak cukup untuk mengemas dan membasuh. Penat!

No comments: