Wednesday, September 30, 2009

Diari Raya - Meriahnya Aidil Fitri

1 Syawal 1430H....Ahad, 20hb. September 2009. Seawal 5:30 pagi saya dah bangun. Terus mandi. Lepas tu siapkan sarapan. Lepas tu baru le menggosok baju. Malam sebelumnya tak sempat nak menggosok sebab kepenatan. Lepas tu baru kejutkan anak2. Hubby awal2 lagi dah bangun untuk solat subuh di surau berhampiran.

Selepas sarapan, hubby bersama anak2 dan emak ke surau untuk solat sunat aidil fitri. Saya pulak berkemas apa yang patut di rumah dengan pertolongan Mak Su (adik bongsu) dan Mak Tam (isteri adik). Balik dari solat sunat aidil fitri, baru kami ke tanah perkuburan untuk menzirahi pusara arwah abah, arwah tok dan pah, arwah anak saudara, arwah pakcik dan kaum keluarga yang lain. Balik dari pusara barulah kami semua berkumpul di rumah mak. Semua adik-beradik saya ada kecuali abang saya dan adik yang duduk di Putrajaya tu (Pak Anjang). Abang saya awal2 pagi lagi dah ke hospital sebab adik iparnya nak bersalin (???) dan Pak Anjang pulak kena turn dia beraya di rumah MILnya di Kulai, Johor. Lepas makan2, kami bersalam2an memohon ampun dan maaf atas segala kesilapan yang lalu. Anak2 sedara pulak sibuk dengan duit raya masing2. Pah, Mak Ngah (saya la tu...anak ke-2), Pak Yang (anak ke-3), Pak Andak (anak ke-4), Pak Teh (anak ke-6), Pak Tam (anak ke-7), dan Mak Su (anak ke-8, bongsu) masing2 sibuk mengagihkan duit raya untuk anak2 sedara. Bukan main seronok lagi mereka bila dapat duit raya.

Jom layan gambar2 suasana raya di rumah emak saya...


Antara tetamu2 yang berkunjung...


Sebelah siang kami tak sempat nak ke mana2 sebab ramai tetamu yang datang berkunjung. Sebelah malam barulah sempat kami menjenguk ke rumah abang dan kakak emak. Sempatlah kami berkunjung ke rumah Pak We (abang emak yang sulung), Mak Yang (kakak emak) dan Kak Yang (anak sedara emak yang arwah Opah saya bela dari kecik lagi...). Tamat sudah raya pertama...

No comments: