Wednesday, April 21, 2021

Juadah Berbuka 5 - 8 Ramadhan 1442H

Menu 5 Ramadhan 1442H | 17.04.2021 | SABTU
Ayong bagitau diorang nak datang berbuka dengan kami petang ini. Memang dah plan nak goreng bihun je. Maka jadilah bihun goreng. Diorang datang bawa buah melaka. Kata Ayong, Haziq yang membuatnya. Ayong cuma tukang kacau. Hahahaaa....untunglah Ayong, suami rajin memasak.
Saya makan bihun sikit. Lepas tu makan buah melaka. Haziq perhatikan aje mak mentua dia mengunyah buah melaka tu. Dia menunggu komen daripada mak mentuanya. HAhahhaaa...
Alhamdulillah. Sedap. Gula melakanya secukupnya. Cumanya ketebalan dohnya kena kurangkan sikit.
Sedap tengok deme berdua makan. Bertambah2. Dua2nya berselera sangat makan.
Menu 6 Ramadhan 1422H | 18.04.2021 | AHAD
Petang ni MyKanda masak asam pedas ikan sembilang sekuali. Campur dengan bendi. Jiran - Hj Azmin - pula bagi sebungkus air soya masa datang bagi sumbangan untuk berbuka puasa. Dan jiran yang seorang lagi - Ain Zazali - bagi sata, sepotong lemang dan rendang daging masa datang bagi sumbangan untuk berbuka puasa. Tembikai tu MyKanda beli masa dia membeli ikan. Dan saya minta AbangNgah belikan sekeping murtabak daging & sekeping murtabak ayam. Macam teringin pulak nak makan murtabak. Akhirnya saya cuma makan sebiji kurma, 3 potong tembikai dan 4 potong murtabak.

Menu 7 Ramadhan 1442H | 19.04.2021 | ISNIN
Hari Jumaat aritu order mempelam Harumanis daripada sahabat di Perlis. Hari Sabtu dia dah pos. Hari Isnin dah sampai. Tapi tak boleh makan terus sebab kena tunggu hingga 24.04.2021 baru elok masak dan manisnya. Tapi sebab tak sabr, kopek juga sebiji yang dah kuning. Menu hari ini pun, semuanya baki berbuka yang lepas2. Nasi goreng tu lebihan semalam dan dicampur dengan nasi ayam, digoreng semula dan diolah sikit. Bihun pun lebihan hari Sabtu aritu. Asam pedas pun lebihan aritu. Karipap je baru digoreng. Walaupun bermacam2 juadah di atas meja, saya cuma makan sebiji kurma, sebiji karipap dan mempelam. Alhamdulillah.
Menu 8 Ramadhan 1442H | 20.04.2021 | SELASA
Hari ni buat menu baru. Masak nasi putih. Masak lemak pedas ikan siakap 3 ketul. Ada udang dalam petiais. MyKanda dan AbangNgah tak makan udang. Makanya, saya asingkan kuah lemak ikan tu dan masuk 6,7 ekor udang untuk diri sendiri. So, ikan untuk MyKanda dan AbangNgah, dan udang tu untuk saya. Ulam raja dan selom tu saya petik di laman rumah je. Alhamdulillah. Hari ini berbuka saya makan nasi. Pertama kali saya makan nasi dalam bulan Ramadhan ni.





No comments: