Monday, January 12, 2015

Kembali Ke SDAR

 Semalam, 11hb Januari 2015, bermulalah sesi persekolahan bagi tahun 2015 untuk negeri2 Johor, Kelantan, Terengganu dan Kedah. Bagi negeri2 lain, sesi persekolahan bermula hari ini, Isnin 12hb Januari 2015.
 Semalam kami menghantar Abang Yang balik ke Sekolah Dato' Abdul Razak (SDAR) di Sg Gadut, Seremban. Kami pergi berdua sahaja. Dan ditemani juga oleh Sang Penyu. Adik dah mula sekolah. Abang Ngah pun ada kelas semalam. Kami memulakan perjalanan seawal jam 7:15 pagi. Bertolak awal supaya tidak kelam-kabut mengejar masa. Walaupun pendaftaran pelajar bermula jam 2:00 petang tapi kami ke sana lebih awal untuk mengemas katil, locker dan barang2 dia di dalam dorm dulu. Biasalah...locker memang dah teruk2 belaka. Semuanya nak kena perbaiki sendiri. Setiap kali naik sekolah di tahun baru, mesti bawa alat2 pertukangan.
Dalam perjalanan, kami singgah bersarapan di R&R Machap arah utara. Kami bersarapan di Rotikaya Kopitiam. Abang Yang dan saya makan set roti bakar dan hubby makan bihun goreng. Set roti bakar tu berharga RM10, sekali dengan kopi-o secawan. Alhamdulillah.
Kami sampai di SDAR seawal jam 11:00 pagi. Tidaklah awal sangat sebab ada ibubapa dan pelajar yang dah sampai lebih awal. Dorm Abang Yang kali ini ialah di Bilik C13. Tahun lepas di C1. Jenuh nak memanjat tangga ke tingkat paling atas, Termengah2 nak menyampaikan k atas sekali. Dalam pada kami berkemas2, saya ditegur oleh seseorang. Siapa?
 Puan Rose Azla Ramli...nama dalam FB. Pertama kali bersua muka. Sebelum ni hanya bertegur sapa di ruang FB sahaja. Azla tinggal di Senawang. Dalam 20 minit perjalanan je katanya. Anaknya Ehsan duduk di bilik sebelah. Tahun ni penempatan di dalam setiap bilik telah ditukar. Kalau dulu, pelajar dari batch yang sama tinggal dalam bilik yang sama. Kali ini, 2 orang dari setiap batch di tempatkan di dalam satu bilik. Tujuannya supaya mereka bercampur tidak mengira batch. Dalam bilik Abang Yang, cuma dia seorang je budak Form 4.
 Abang Yang dan Ehsan...

Jam 2:00 petang ramai pelajar dan ibubapa berkumpul di dalam dewan. Pendaftaran dan pembayaran segala yuran dilakukan di dalam dewan mengikut kelas masing2. Dalam pada pendaftaran sedang sibuk berjalan, ada pula diselitkan ucapan dan pesanan daripada Pengetua dan YDP PIBG. Memang tidak sesuai sesi tersebut diselitkan semasa pendaftaran kerana ramai pelajar dan ibubapa tidak menumpukan perhatian. Kalau sesi pendaftaran ditangguhkan, pastinya akan menyusahkan ibubapa yang tinggal jauh kerana pendaftaran akan lewat habis. 
 Tuan Pengetua
Sambil mendaftar dan bayar yuran, sambil mendengar celoteh Pengetua dan YDP PIBG.
 Dan seharusnya tidak lupa kepada Cikgu Zalita yang juga dikenali melalui FB. Seorang guru yang penyayang, pengganti ibu untuk anak2 di SDAR. Terima kasih Cikgu kerana melayan anak2 kami seperti anak2 sendiri. Cikgu Zalita baru balik dari menunaikan umrah. Moga Cikgu Zalita diberikan kesihatan yang baik, dilindungi dan dirahmati oelhNYA selalu.
 Dalam pada sibuk mendengar ucapan YDP PIBG, saya terpandangkan seseorang yang sedang beratur untuk mendafatar dan membayar yuran. Saya pandang dia, dia pandang saya. Macam ku kenal...tapi siapa ya? Akhirnya saya menuju kepada dia dan bersalaman. Sambil bersalam sempat bertanya untuk kepastian. "Ini Noridham...kan?". Ya...memang betul tekaan saya. Inilah dia...gara2 tak pernah bersua muka, cuma berbicara melalui FB juga. Pertama kali juga berjumpa di sini.
Ini senarai nama pelajar yang sama kelas dengan Abang Yang. Kelas 4 Hurairah adalah untuk mereka yang mengambil subjek Prinsip Akaun sebagai subjek tambahan selain daripada sains tulen (Add Math, Biologi, Fizik dan Kimia).

Kami bertolak balik dari SDAR sekitar jam 5:00 petang. Dan kami selamat sampai ke rumah sekitar jam 9:30 malam.
**********

No comments: