Saturday, March 8, 2014

Majlis Sambutan Maulidur Rasul 1435H/2014M SKTPP

Cerita Hari Ini, 8hb Mac 2014 (Sabtu)

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Hari ini, hari Sabtu, 8hb Mac 2014 bersamaan dengan 6 Jamadil Awal 1435H, telah diadakan majlis sambutan Maulidur Rasul di Sekolah Kebangsaan Taman Pasir Putih (SKTPP). Sebagai salah seorang daripada AJK PIBG, saya turut menerima jemputan ke majlis tersebut.
Majlis dijadualkan bermula jam 7:00 pagi. Walau bagaimanapun, perarakan hanya bermula sekitar jam 7:30 pagi. Perarakan hanya disertai oleh pelajar2 lelaki Tahap 2 (Tahun 4, 5 dan 6) dan guru2 lelaki sahaja. Perarakan hanya di sekitar Jalan Selasih sejauh lebih kurang 2km. Tapi berpeluh2 jugaklah pelajar2 dan guru2 yang terlibat.


Tidak seperti tahun2 yang lepas, biasanya diadakan gotong-royong untuk memasak hidangan untuk jamuan pada hari tersebut, tetapi pada kali ini diserahkan semuanya kepada pihak katering. Jauh kita tempah makanan kali ini. Nuuuuunnnnnn di Batu Pahat. Kita tempah Nasi Beriyani Gam. Semasa pelajar2 dan guru2 berarak, pihak katering sampai menhgantar makanan. Amekawww...satu lori! Siap dengan sebesar2 periuk yang rasanya ada 6 atau 8 biji! Semasa majlis berlangsung di Dewan Warisan, guru2 dan pelajar2 yang bertugas di bahagian makanan sibuk menyediakan dan menyelenggarakan makanan di kantin. Masing2 sibuk dengan tugas2 yang telah diagihkan.




Makanan yang dibungkus di dalam polisterin akan diagihkan kepada pelajar2 Tahap 1 (Tahun 1, 2 dan 3). Pelajar2 Tahun 2 dan Tahun 3 ditempatkan di dalam Dewan Perdana manakala pelajar2 Tahun 1 dibawa ke kelas masing2 oleh guru kelas mereka. 

Sementara menanti ketibaan tetamu undangan yang juga merupakan penceramah jemputan, majlis diserikan dengan bacaan ayat suci al-Quran oleh Ustaz Salihudin dan terjemahannya oleh Ustaz Nasir.

Diikuti dengan bacaan doa oleh Ustaz Nasir dan disusuli dengan berzanji dan marhaban yang diketuai oleh Ustaz Salihudin dan Ustaz Nasir.





Selepas ucapan alu-aluan daripada Guru Besar SKTPP, Puan Hajah Rosyati binti Jani, penceramah jemputan mengambil tempat untuk menyampaikan ceramah Maulidur Rasul. Penceramah yang dimaksudkan ialah Ustaz Mohd Rasyid bin Mohd Saleh, Pengarah Ilhamurni Consultant.
 Puan Hajjah Rosyati binti Jani, Guru Besar SKTPP
 Penceramah jemputan, Ustaz Mohd Rasyid bin Mohd Saleh
 Ceramah disusuli dengan lawak jenaka dan juga kuiz ringkas.

Ada juga persembahan oleh pelajar2 Tahun 1 dan Tahun 2. Comel2 jer mereka ni...!


Dah abis persembahan murid, tibalah masa untuk menjamu selera. Tetamu jemputan dan AJK2 PIBG menjamu selera di Bilik Mesyuarat. Pelajar2 Tahun 4, 5 dan 6 pula dijamu makan dalam dulang. Pelajar2 Tahun 1, 2 dan 3 pula diberikan makanan yang dah dipacking dalam polisterin dan mereka dah pun dibenarkan pulang seawal jam 10:30 pagi.



Dah selesai menjamu selera, tetamu jemputan berangkat pulang. Pelajar2 berkumpul semula di Dewan Warisan untuk qasidah dan selawat sebelum mereka dibenarkan pulang sekitar jam 12:15 tengah hari.
**********

No comments: