Sunday, September 30, 2012

Selepas Bercuti Seminggu...



Ini pun cerita lama juga. Selagi tak habis cerita lama, selagi itulah tak akan muncul cerita baru. Hahaha...saja je nak menghias rumah sikit. Lama dah ditinggalkan. So kena bersihkan mana yang patut.  Selepas bercuti sekolah selama seminggu sempena Aidil Fitri, maka sampailah masanya untuk anak2 yang tinggal di asrama untuk balik semula ke asrama mereka. Termasuklah Ayong dan Abang Yang.

Abang Yang yang paliing liat sekali nak berkemas. Semua kain baju dan barang2 dan emaknya longgokkan setempat. Kain-baju pun dah siap lipat. Tinggal nak suruh dia check kut2 ada yang tertinggal. Itupun susah dia nak buat. Berat hati dia nak balik semula ke SDAR tu. Ayong pulak sempoi je...

Malam sebelum berangkat tu saya buat Vanilla Icecream Cake In A Jar. Cadangnya nak dijadikan buah tangan ke rumah adik2 nanti. Juga bercadang nak singgah beraya ke Rembau dan Senawang. Dah on the way tu...kan?


Perjalanan kami bermula seawal jam 9:00 pagi. Itu pun dah dilewat2kan oleh si Abang Yang. Dalam jam 11:00 pagi kami singgah kejap di R&R Pagoh. 

 Ada gerai buah2an dan jajan2...

 Adik dan Abang Ngah turun jalan2 jap...meluruskan kaki dan pinggang...

 Ayong syok tidur lagi...

 Abang Yang lagi best tidurnya...

Dalam perjalanan tadi, saya dah hantar khidmat pesanan ringkas kepada Kak Asmah Ngah. Bertanya kut2 dia ada kat rumah ataupun tidak. Malangnya Kak Asmah tak ada kat rumah. Kak Asmah balik ke Pahang. Hmmm...tak ada jodoh untuk berjumpa kali kedua. Lepas tu SMS Mazalia Mansor pulak yang tinggal di Batu Berendam, Melaka. Lia ada kat rumah katanya. Saya pun mintak alamat dia dan terus goggle hala menuju ke rumah dia. Lia tak percaya kami nak singgah...

Ikut je jalan menuju ke Lapangan Terbang Batu Berendam tu. Jumpa lampu isyarat...belok kiri. Lepas tu belok kanan. Ada stesen minyak. Kat belakang tu aje.

 Sampai sini jalan terus jer lagi...lepas tu jumpa stesen minyak...

 Kali pertama ke rumah family Lia. Emak dan abah serta adiknya nak ke KL dah masa tu tapi terpaksa ditunda kejap sebab kami dah sampai situ. Lia siapkan makan tengahari untuk kami. Menyusahkan Lia dan family aje...

 Sebenarnya itulah perjalanan pertama kami ke Batu Berendam. Kami main terjah je berdasarkan goggle map. Sampai di tol Ayer Keroh, adalah amoi sorang tu yang main bagi2 jajan2 kepada setiap pengguna lebuhraya yang melalui tol tersebut. Nampak tak palstik apa yang dia pegang? Haaa...dia bagi Corntoz. Dia bagi...kami ambillah. Dah dapat tu, terpulanglah nak buat apa...kan! Tapi anak2 dah alert dah terutamanya Adik. Corntoz tak boleh makan sebab ada kod yang mengandungi pig fat. So...kami tak makanlah. Simpan aje dulu. Sampai kat hentian lain barulah kami buang ke dalam tong sampah bersama sampah2 yang lain.

 Dah nak sampai ke Exit 223 dah ni. Tapi sayang...Kak Asmah tak ada kat rumah. So kami terus ajelah ke exit seterusnya.

 Ok...sampai dah exit Senawang. Inilah exit untuk ke SDAR. Hai...takkanlah awal sangat nak hantar Abang Yang ke SDAR? Mau muncung jer Abang Yang kalau hantar dia awal2 ke SDAR tu. Hehehe...! Kami singgah ke Bandar Seremban Selatan. Dekat2 je dengan SDAR tu. Ke rumah tokey katering Rohani Hanafi.

 Kami dijamu dengan mee sup udang, nasi impit, rendang ayam dan rendang daging, kuah kacang serta kuih2. Dah rumah tokey katering...tentunya ada macam2!! Lepas habis menjamu selera, anak2 dan hubby lepak kat ruang tamu. Saya pulak masih pok pek pok pek dengan Ani ditemani oleh anak sulungnya yang sebaya dengan Ayong yang sekarang ni buat Asasi si UPM. Kali kedua kami ke sini. Masih tidak berkesempatan berjumpa dengan Abang Tapa, suami Ani. Sibuk memanjang Abang Tapa ni...!

 Sempat kami berposing kat depan rumah Ani. Abang Ngah tak ada dalam gambar sebab dia yang snapkan gambar ni. Lima yang di sebelah kiri adalah anak-beranak saya dan empat yang seterusnya ialah anak-beranak Ani. Yang paling kanan ialah kawan kepada hero Ani tu...


Destinasi terakhir pada 25hb Ogos lepas ialah ke Presint 8 Putrajaya. Bermalam di sini. Dan bertemu emak, Mak Su dan bakal Pak Su jugak. Tak dapat beraya di kampung bersama emak, kami beraya bersama2 di Putrajaya. Apa2 pun boleh...!!! Saya okey aje...!


No comments: