Tuesday, September 18, 2012

Jemput-Jemput Sayur Ikan Bilis



Bila tiba je waktu petang, terutama selepas Asar, maka kepala pun mulalah memikirkan apakah juadah yang perlu disediakan untuk berbuka pada petang nanti. Tapi juadah kami yang ringkas2 aje. Ini salah satu daripada juadah berbuka di hari kelima. Selain daripada Jemput-Jemput Sayur Ikan Bilis ini, ada juga mee goreng. Tapi lupa pulak nak snap gambarnya. Jemput2 ni pun saya snap selepas solat Maghrib. Baki selepas berbuka. 

Teringin juga nak ke bazar Ramadhan tapi tekadkan hati untuk tidak pergi. Kalau ke bazar Ramadhan, tentu bermacam2 juadah ada. Tunjuk je nak yang mana satu. Tapi itulah...kalau ke bazar Ramadhan dalam keadaan perut yang kelaparan, mesti nafsu untuk makan sukar untuk dikawal. Kalau boleh bermacam2 juadah nak dibeli. Jadinya, nak jimatkan perbelanjaan di bulan Ramadhan ini, lebih baik masak sendiri. Walaupun ringkas, cukup sekadar untuk mengalas perut. Sekarang ni makan pun tak berapa nak lalu. Mungkin sebab anak2 ada yang tak ada bersama. Ataupun kengkadang rasa macam tak berselera. Kalau berbuka tu, biasanya kami mulakan dengan sebiji kurma. Lepas tu terus minum. Memang dahaga sebab sekarang ni panasnya semacam. Biasanya saya buat air panas dan teh tarik menjadi pilihan. Siapa yang nak tambah ais, tambah sendiri dalam gelas sendiri. Saya suka yang suam2 dan tak nak ais. Lepas minum tu mesti berpeluh2. Saya lebih suka berbuka dengan juadah yang ringan2...macam jemput2 ni la. Makan dalam 5, 6 ketul...dah cukup. Alhamdulillah.

Resepinya ringkas aje. Main campak2 je. Tak ada sukatan yang tepat. Nak resepi? Meh tengok kat SINI. Selamat berpuasa, selamat berbuka dan selamat mencuba!



No comments: