Thursday, September 20, 2012

Majlis Perkahwinan Pak Tam (4)



Awal pagi Sabtu, 30hb Jun 2012, kami telah menumbangkan seekor lembu untuk kenduri Pak Tam tu. Awal2 pagi lagi kami dah beroperasi. Di kampung memang ramai tenaga kerja sukarela. Masing2 memainkan peranan dalam persediaan kenduri ini. 

Masa kenduri kahwin Pak Su dulu, abah dah berniat untuk menyembelih pada kenduri yang terakhir. Maknanya kenduri Pak Tam ni lah sebab rasanya inilah kenduri kahwin yang terakhir di rumah abah ni. Semua anak2 abah dah berumahtangga.

Bukan senang nak menumbangkan lembu ni. Lembu macam tau2 je yang dia nak dikorbankan. Dan setiap kali menumbangkan lembu, abahlah yang menjadi tukang sembelihnya. Anak2nya yang lain belum berani...kot! 


 Proses melapah ni  memang ramai yang teror...!


 Si Luqman Hakim yang takut lembu...!

 Mak dah terbaring. Mak Su pulak tengah packing goodies untuk perewang2 yang bertugas nanti. Untuk perewang2 ni, goodies mereka special sikit. Lain dari yang lain....sebagai menghargai jasa mereka yang telah bertungkus-lumus menolong. Tu...dalam dulang2 tu dah siap bawang2 yang dah diagihkan oleh tukang masak. Perewang2 nanti cuma perlu kupas ikut kuantiti yang dah diagihkan. Mana yang nak kena kisar, mana yang nak kena hiris...semua dah siap ditulis atas sekeping kertas dalam setiap dulang tu.

 Kepala lembu yang dah dilapah isinya...

Tulang rusuk. Sedap buat sup ni...!

No comments: