Thursday, September 20, 2012

Majlis Perkahwinan Pak Tam (5)



Majlis sambut menantu telah diadakan di rumah mertuaku pada hari Ahad, 1hb Julai 2012. Majlis sambut menantu yang terakhir ini penuh dengan kontroversi. PANAS...!!!! Kesian pada emak dan abah. Tapi apa yang kami boleh buat. Susah juga nak berkompromi dengan orang yang berselera BESAR ni ya! Tapi inikan majlis kami...so kamu tu tak payah le nak menyibuk lebih2. Semuanya kamu nak control dan nak ikut citarasa kamu. Mana boleh cam gitu...!

Meja makan pengantin yang "kosong"...macam lagu Najwa Latif tu...!

Kenal tak siapa ni? Inilah Puan Sarina Abdul Rahim dari Kluang. Jauh datangnya tu...semata2 nak menghantar kek pengantin yang saya tempah. Sarina sampai bersama suaminya sekitar jam 11:00 pagi. Masa tu saya baru selesai mandi selepas menyiapkan segala menu hidangan pengantin. Nasib baik masa tu hidangan bufet yang tersedia. Bolehlah Sarina dan suaminya menjamu selera dulu. Thanks Ina sebab sudi menerima tempahan akak yang last minute ni.

Inilah kek dan cuppies yang saya tempah tu. Errr...boleh tak potong kek ni dengan parang yang digunakan untuk sembelih lembu semalam? Errkkk....

Antara tetamu yang hadir ke majlis tersebut...

Ketibaan pengantin... Hmmmm...busana kaler ijau, pelamin, meja makan dan hiasan lain semuanya ungu putih. Ok ke??? Citarasa BESAR ni...!

Arahan pengantin. Ikan siakap yang ditangkap sendiri diletakkan di meja utama. Ikan tu potong 2 aje. Ekor jangan buang. Haaaa...inilah jadinya! Kalau pandai2 ejas nanti, mengamuk je yang dia tau! Payah...!!!

Korang nampak tak benda yang dalam gelas berkaki tu? Haaaa...tu saya juga yang buat. Asalnya ialah Fresh Licious Fruity yang di bawah ni. Tapi tak ada buah2 yang berwarna menarik dan ceria...tu yang tak berapa nak menyerlah tu. Siap bawak whipping cream, mixer dan bowl dari Pasir Gudang lagi tu!


Triffle ni pulak saya buat di dinihari hari Ahad tu (hari majlis). Mula2 tu dah malas nak buat bila mengenangkan kontroversi yang DIA TU ciptakan tapi hubby pujuk juga suruh buat. Kata DIA TU, dessert ni untuk tetamu VIP pada sebelah petang. Iyo lah...!!! (Gambar ni gambar terbaru, gambar masa majlis tu tak ada hati nak snap...)

Majlis kali ini saya yang penat sangat sebab biras2 yang lain ada aral yang melintang. Mak Long tengah sarat sangat...so tak larat nak menolong apa. Mak Andak pulak dengan si kecik Alia tu. Alia asyik nak berkepit dengan emak dia je. Mak Su pulak tengah sakit kena "buatan orang"...pening2 lalat gitu! Mak Teh...dah bukan ahli majlis lagi dah...so dah tak boleh nak kerah2 sebarang. Harapkan Mak Ngah aje. Sebelum2 ni walaupun penat tapi happy je. Kali ini pulak, penat dan sakit hati...!!!


Dua gambar terakhir ini ialah rombongan dari pihak DIA TU. Wajah emak DIA TU tu tak senyum lansung. Sebabnya...hanya kami yang tahu!

Allah Huakbar...!!! Apa2 pun, selamat pengantin baru kepada Pak Tam. Moga Pak Tam bahagia dengan pilihan Pak Tam. Jadilah suami yang baik, yang menjadi pemimpin dalam rumahtangga...bukan sebaliknya. Pertalian suami isteri boleh dipisahkan tapi pertalian dengan adik-beradik dan emak abah akan kekal hingga ke akhir hayat. Pimpinlah isteri ke jalan yang diredhaiNYA. Renung2kan...!


No comments: