Friday, September 11, 2015

Penyiraman Di Musim Catuan Air

 Mari kita berkebun pula!
Sekarang ni Pasir Gudang sedang mengalami catuan air. 2 hari tiada air, 1 hari ada air. Alhamdulillah. Walaupun dicatu, masih ada air mengalir ke rumah mengikut jadual catuan. 
Dah sebulan kami menghadapi masalah air ini. Dalam masa yang sama, cuaca walaupun redup tetapi berbahang panasnya. Diterukkan lagi dengan keadaan berjerubu. 
Maklumat terkini yang kami terima, catuan akan dilanjutkan sebulan lagi memandangkan takungan di empangan berhampiran masih di tahap kritikal.
Proses menadah dan menakung air untuk kegunaan di hari2 ketiadaan air amat dilakukan sebaik sahaja ada air. Perit juga 2 hari tiada air dan 1 hari ada air. Apa2pun, alhamdulillah kerana masih ada air yang disalurkan ke rumah. 
Takungan air untuk kegunaan seharian setakat ini mencukupi. Cuma kesiankan pokok2 yang kekeringan sebab cuaca yang panas.
Satu kaedah yang saya gunakan ialah seperti di dalam gambar. Saya dapat kaedah ini daripada grup tanam2an di FB. Terima kasih kepada penyumbang idea ini. Nampak tak botol2 plastik tu? Macam mana nak buat? Macam mana ianya berfungsi?
Saya gunakan botol bersaiz 1.5L. Cucuk di bahagian bawahnya dengan jarum. Buat 2 lubang. Jangan buat lubang besar pula. Nanti tak sampai seminit air dalam botol tu dah habis. Kemudian isilah botol tu dengan air. Tutup ketat2. Kadar titisan air yang menitis boleh dilaras dengan penutup botol tersebut. Maksudnya, kalau kita tutup ketat2, berkemungkinan air tidak akan menitis keluar langsung. Jadinya selaraskan dengan membuka sedikit penutup tersebut. Selaraskan sehingga kita dapat kadar kederasan titisan yang diperlukan. Kemudian letaklah botol tersebut di dalam pasu2 berkenaan. In shaa Allah...kalau nak tinggalkan rumah selama 2 hari pun tak perlulah risau pokok2 kita kekeringan.
Selamat mencuba!

No comments: