Sunday, September 28, 2008

Menjelang Syawal 1....

Saya akan sambung cerita semalam pasal perbezaan sambutan 1 Syawal di kampung hubby dan kampung saya. Semalam saya dah cerita pasal suasana 1 Syawal kat kampung hubby, sekarang saya nak cerita tentang suasana sambutan 1 Syawal dan menjelang Syawal kat kampung saya pulak.

Menjelang Syawal kat kampung saya, suasananya macam biasa je, tak apa yang istemewa. Cumanya, pada petang tu kami akan sama2 memasak lemang dan rendang untuk raya esoknya. Kat sini tak ada adat "ngunjung" macam kat Muar (kampung hubby) tu. Cuma sekadar memberi sedikit lauk2 kepada anak2 di sekeliling aje. Makanan utama yang disediakan ialah lemang - samada lemang pulut, lemang jagung ataupun lemang tepung.

Emak biasanya akan masak lemang pulut dan lemang tepung. Lemang tepung menjadi kegemaran abang sulung, tiap kali mesti mak buat untuk dia. Ada 4 adik-beradik saya yang telah berkeluarga (lelaki semuanya), tinggal berhampiran dengan rumah emak. So, tiap kali menjelang raya, masing2 akan membawa beras pulut ke rumah emak dan akan masak lemang bersama2. Jadi, emak tak le penat nak membakar lemang sebab tugas tu diambilalih oleh adik-beradik lelaki.

Pagi 1 Syawal pulak....
Biasanya sembahyang sunat Aidil Fitri diadakan pada jam 8:30 pagi. Sebelum tu kami yang ada kat rumah mak akan bersarapan bersama2. Lepas sembahyang sunat Aidil Fitri, kami akan menziarahi pusara arwah abah yang tersayang. Alfatihah untuk arwah abah..... Lepas tu barulah berkumpul beramai2 kat rumah emak.

Masa inilah kami bermaaf-maafan dan bersalam2an dengan emak, adik-beradik, ipar-duai dan anak2 sedara. Dan masa inilah anak2 sedara dapat duit raya dari Opah dan emak2 dan bapa2 sedara mereka. Bukan main seronok lagi mereka. Budak2.....!!! Teringat pulak zaman kanak2 dulu, lebih kurang macam mereka jugak!

Masa2 macam gini, dah ramai budak2 datang berhari raya. Kejap2 Assalamualaikum! Kejap2 Assalamualaikum! Tak menang tangan! Biasalah, budak2 datang beraya bukannya nak makan kuih raya sangat tapi nak duit raya.... Kengkadang tu siap ada yang kata ngan tuan rumah, "Makcik, kami datang bukan nak makan kuih raya, kami nak duit raya je." Aduh..!!! Budak2 sekarang ni macam2 pesen...

Saudara-mara dan jiran2 sekampung (terutamanya budak2) pun dah mula datang berkunjung. Tak sempat group ni nak makan, dah datang group yang lain. Ada yang datang berkeluarga, ada yang datang berkawan2, ada jugak yang datang berulang-kali. Memang tak menang tangan! Emak pulak bukanlah sihat sangat. Jadi, menjadi tugas adik bungsu dan saya (kalau turn saya beraya kat kampung) ataupun adik ipar untuk melayan tetamu yang datang.

Kami 8 beradik semuanya. 6 lelaki dan 2 perempuan. Yang sulung ialah abang, saya yang ke-2, ke-3 sampai ke-7 ialah lelaki dan yang bongsu ialah perempuan. Adik yang ke-7 dan 8 aje yang masih belum berumahtangga, tapi yang ke-7 tu dah pun bertunang. Insyaallah, sebelum Jun 2009 akan melangsungkan pernikahannya.

Diantara adik-beradik kami, yang tinggal berjauhan ialah 2 orang adik lelaki di KL dan saya di Johor. Yang kat KL tu ialah yang ke-6 (Pak Anjang) dan ke-7 (Pak Tam). Pak Anjang dah ada 3 orang cahayamata, Pak Tam baru bertunang. Pak Anjang dan saya akan ambik turn beraya dengan emak. Tahun ni turn Pak Anjang beraya kat kampung dengan emak dan saya pulak kena turn beraya dengan mertua. So, kamilah yang biasanya akan sibuk bersama2 emak dan Mak Su (adik bongsu) masa pagi raya ni.

Bila pulak turn kami pergi beraya ke rumah saudara-mara?? Dalam pukul 3:00 petang, kami terpaksa tutup pintu untuk sementara waktu untuk pergi ke rumah saudara-mara yang berhampiran. Kalau tak buat macam ni, alamat tak berayalah kami!!

Hmm...berbeza tak cara sambutan 1 Syawal di antara kampung saya dengan kampung hubby??

No comments: