Friday, August 16, 2013

Riang Ria Raya 2013 - Bahagian 2


Hari raya kali ini amat meriah walaupun dua orang adik saya beraya di rumah mertua mereka. Seorang di Kulai, Johor dan seorang lagi di Chuping, Perlis. Nasib baik Mak Su beraya di kampung sebelum balik ke rumah mertua di Lenggong pada sebelah petangnya. Adik-beradik yang lain semuanya ada. Kami lapan orang adik-beradik. Enam lelaki dua perempuan. Semuanya dah berumahtangga. Dan masing2 dah tinggal berasingan kecuali Mak Su yang masih tinggal dengan emak. Kalau Mak Su pun pindah, apa nak jadi dengan emak? Kesian emak kalau kena tinggal sorang2. Dah le emak tak sihat. Ada je sakitnya. Saya dah banyak kali ajak emak tinggal dengan saya. Tapi emak tak nak. Alasannya jauh dari anak2 yang lain, jauh dari sedara-mara...sayang nak tinggalkan rumah peninggalan...dan macam2 alasan lagi. Tapi emak tetap emak. Memang susah untuk orang tua kita meninggalkan tanah kelahiran sendiri, rumah yang penuh kenangan, anak2 dan sedara-mara yang berdekatan. Kalau emak ikut saya pindah ke Johor, emak cuma ada saya je (sebagai anak). Sedangkan kat kampung tu lima orang anak2 yang lain berada di keliling. Adik-beradik sebelah emak dan sebelah arwah abah pun berada di kampung tu. 

Oklah...kita tinggalkan cerita ala2 duka tu. Jom cerita pasal pagi raya pulak.
Seawal jam 4:00 apagi saya dah bangun. Bukan nak masak untuk bersahur tapi malam sebelum tu masih ada tugas yang belum diselesaikan. Saya tidur agak awal jugak setelah menelan 2 biji pil selesema. Dah asyik bersin setiap minit...mana nak tahan. Baju raya anak2 dan hubby belum digosok lagi. Kuah lontong pun belum dimasak. Kari daging pekat kerisik pun belum dicampur santan lagi. So pagi2 tu saya dah bersilat di dapur. Hubby pulak ambil tugas menggosok baju raya. 

Lepas diorang bersiap, diorang sarapan dulu. 
Cukuple Adik sorang yang berposing masa sarapan...

Selepas arapan barulah diorang ke masjid untuk solat sunat Aidil Fitri. Biasanya hubby dan anak2 akan ke surau sahaja. Tapi kali ini diorang ke masjid pulak. Sebabnya diorang pergi naik kereta Pak Su Fitery. Pak Su pulak cuma tahu masjid je...dia tak tahu surau tu pun ada buat solat sunat. Diorang pergi seawal jam 8:15 pagi...sedangkan solat sunat bermula jam 9:00 pagi. Wrong timing la tu...! Balik dari solat sunat, kami terus ke tanah perkuburan.

Al-Fatihah untuk arwah abah. Dah hampir 18 tahun arwah abah meninggalkan kami. Moga arwah abah ditempatkan di jannah.

Lepas tu barulah ada sesi bermaaf2an, sesi memberi duit raya kepada anak2 sedara, sesi bergambar dan sesi makan lagi. Hihihi...
 Berkumpul sambil makan2...

 Memohon ampun kemaafan dari seorang ibu...dari anak2 dan menantu.

 Giliran cucu2 pulak...

 Sapa nak duit raya kena salam dulu...!

Me and my kids! Hubby tayang duit raya dengan sampul JDT. Bangga la tu...!

2 comments:

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

samalah pulak dgn adik beradik husband sy, 6 lelaki, 2 perempuan... berkumpul adik beradik jerpun dah meriah dgn anak cucu..

Azita Zain said...

Itupun tak semua dapat berkumpul. Kalau tidak...lagi meriah!