Thursday, July 26, 2012

Tepung Pelita Ayam Panggang



Assalamualalaikum dan salam sejahtera untuk semua.
Dalam bulan Ramadhan ni, pastinya setiap surirumah akan menyediakan juadah berbuka untuk keluarga masing2. Kadang2 tu pening juga memikirkan menu untuk hari tersebut. Yalah...dah kena masak setiap hari. Selera pulak setiap hari berbeza. Kalau kena anak2 yang memilih untuk makan, lagilah pening kepala.

Petang Ramadhan keempat, saya memilih Tepung Pelita sebagai seleksi kuih untuk berbuka. Tengok dalam blog si Izah Daut la ni. Tergoda sungguh cara persembahannya. Terus masuk dalam senarai. Saya lebih suka berbuka dengan kuih-muih. Tak berapa nak minat kalau berbuka terus makan nasi ataupun yang berat2. Tapi hubyy dan anak2 pulak sebaliknya. So, by hook or by crook (fullamak...!), mesti masak yang berat2 juga. Setakat ini, nasi menjadi pilihan mereka. Tapi alhamdulillah kerana mereka tidak cerewet. Kalau makan nasi tu, cukup setakat ada satu lauk dan satu sayur sahaja. Sayur tu pun untuk hubby. Anak2 tak berapa suka makan sayur.


Tepung Pelita ni saya buat separuh adunan aje. Ikut resepi Izah Daut tu la. Kuih ni sepatutnya menggunakan daun pisang sebagai mangkuknya tapi saya cuma gunakan bekas2 plastik yang kecil2 dan juga gelas berkai yang kecil2. Bukannya tak ada daun pisang...kat belakang dan kat depan rumah ni memang ada pokok pisang. Tapi M pulak nak buat bekasnya dari daun pisang...hehehe! Saya kurangkan kandungan gula masa membancuh adunan kuih ni. Masa makan tu tersa kurang sangat pulak manisnya. So saya curahkan sedikit air gula di atasnya untuk menambahkan kemanisannya. Hmmm...dah macam nak makan bubur som-som pulak!


Menu seterusnya ialah Ayam Panggang Berempah Lada Hitam. Saya panggang 5 ketul aje. 2 ketul paha untuk Adik dan 3 ketul lagi untuk hubby, Abang Ngah dan saya.


Sayur??? Ni haaa...Goreng Kangkung aje. 


2 comments:

Cendana Kasih said...

ermm...sedapnyer tepung pelita...first puasa ari tu saya dh buat, tp terlebih jus pandan la plak...so ada rasa pahit2... fail betul laaa.....

~~zana@pb~~ said...

Kat sini susah nak jumpa tepung pelita yg sedap......tu....mcm bubur som-som pun ok juga.
Selamat berpuasa Ita.