Tuesday, July 24, 2012

Jom Cuci Mulut...!



Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Bersahur pada 2 Ramadhan, masih sempat bersahur bersama Ayong dan Abang Yang. Mereka berdua balik ke asrama masing2 seawal jam 9:30 pagi. Bas Ayong jam 11:00 pagi...naik Transnasional dari Pusat Bandar ke Kelang Sentral. Abang Yang pulak, ketiadaan tiket dari Pusat Bandar. Jadinya seawal jam 8:30 pagi, hubby dah ke Larkin untuk mencari tiket bas. Alhamdulillah, masih ada tiket ke Terminal One Seremban. Dapat tiket jam 9:30 pagi, bas Meridian.

Jam 9:45 pagi saya menghantar Ayong ke Pusat Bandar. Dalam perjalanan tu singgah dulu menghantar pesanan bluberi cistat. Ayong pun bawak balik bluberi cistat dalam 50 biji dan Yummilicious In A Jar sebanyak 5 jar. Dalam perjalanan ke PB, hubby called...diorang dah sampai ke PB dulu. Kami bergabung di PB je. Semenatara menunggu jam 11:00 pagi, sempat lagi membeli barang2 keperluan Ayong. Kasut 2 pasang...untuk ke kuliah serta toileteries. 

Abang Yang sampai ke Terminal One sekitar jam 12:45 tengahari. Jam 1:30 tengahari dia dah sampai ke SDAR. Dari Terminal One dia ambil teksi ke SDAR...tambang RM15. Ayong pulak sampai ke Kelang Sentral sekitar jam 5:30 petang. Dari situ dia naik bas RapidKL untuk ke PALAM.

Bila anak2 dah jauh dari mata, tambah2 pulak di bulan Ramadhan ni, mulalah terfikir2...apa anak2 makan untuk berbuka, apa yang mereka makan untuk bersahur. Kalau hari2 biasa tidaklah risau dan kisah sangat.


Kami pun berbuka yang ringkas2 je. Cuma masak nasi putih aje. Lauk2nya semua lebihan bersahur. Selagi tak habis lauk2 tu, selagi itulah makan lauk yang sama. Taklah membazir. Lagipun macam tak berapa berselera nak makan. Kalau nak masak yang sedap2 tu, teringat pulak pada anak2 yang jauh tu. Sadisss...!

Puding Balqis aka Agar2 Buih ni pun saya buat sebab teringin nak mencuba. Belum pernah buat sebelum ni. Itu yang nak mencuba tu. Nak tau macamana rasanya, macamana teksturnya... Alhamdulillah...sedap! 


Senang je nak buat pencuci mulut yang ini. Ringkas aje bahan2 dan cara2nya. Nak mencuba? Resepinya ada di SINI. Selamat mencuba!

2 comments:

Yatie said...

Assalamualaikum dan salam ramadhan Kak Ita, alahaiiii cantiknya puding akak ni..sayang je nak makan...ceria je kalernya....

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

assalamualaikum...

mcm tulah bila berjauhan dgn anak2 pasti risaukan anak bila tiba bulan puasa ni kan.. sy lom merasa lagi.. tp satu hari nnt pasti melaluinya juga... mcmalah agaknya..

hmm.. menarik puding tu... dah lama juga simpan resepinya.. tak terbuat2 lagi.. ni resepi femes dari kak nor kan... nampak sedap..