Thursday, July 26, 2012

Nasi Goreng Ayam Kunyit



Assalamualaikum dan salam sejahtera untuk semua.

Juadah berbuka kami untuk hari ketiga berpuasa ialah sekadar Nasi Goreng Sayur dan Ayam Goreng Kunyit je. Pada hari tersebut saya mula memasak seawal jam 3:30 petang. Awalnya...kan? Sebabnya Abang Ngah ada kelas tuisyen yang akan bermula jam 5:00 petang. Nak pergi hantar dia sekitar jam 4:50 petang. Jadinya kenalah masak awal2 supaya dia boleh tapau untuk berbuka puasa di pusat tuisyennya.


Kelas tuisyen diorang biasa akan berehat selama 30 minit untuk berbuka puasa dan solat Maghrib. Kelas juga akan dilanjutkan masanya selama 15 minit. Dalam bulan Ramadhan ni, jalan2 di sini biasanya akak mula sesak seawal jam 5:00 petang. Kebanyakan majikan2 di sini akan melepaskan pekerja2 mereka awal sejam daripada waktu biasa. Yalah...dalam bulan Ramadhan ni, semua orang kena sediakan juadah untuk berbuka. Tak kisahlah samada masak sendiri ataupun tunjuk2 aje di bazaar Ramadhan berhampiran. Bazaar Ramadhan pun tumbuh bak cendawan lepas hujan. Boleh dikatakan di setiap kawasan perumahan ada bazaar Ramadhan ni. Gerainya pulak...tak usah cakap la banyaknya. Boleh dikatakan semua jenis makanan ada dijual. Makanan2 yang tak pernah kita jumpa di hari2 biasa, semuanya ada di bazaar Ramadhan.


Alhamdulillah...sehingga ke hari ini saya masih belum menjejakkan kaki ke mana2 bazaar Ramadhan lagi. Mood rajin memasak masih kuat. Kalau mood malas tu datang, mau juga ke bazaar Ramadhan kot.

No comments: