Thursday, December 1, 2011

Kunjungan Emak Saudara Dan Ibubapa Mertuaku


Assalamualaikum dan salam sejahtera. Hari Jumaat minggu lepas, kami menerima kunjungan emak saudara dari Puchong, Selangor. Wanchu dah telefon saya 4,5 hari sebelum mereka datang lagi. Sebenarnya mereka dalam perjalanan ke Singapura untuk menghadiri satu majlis perkahwinan. Tapi sebelum tu, mereka dah singgah di Port Dickson dulu...bermalam di sana satu malam. Malam Jumaat tu baru mereka sampai ke rumah kami...pada sekitar jam 9:30 malam. Mereka datang dengan 2 buah kereta. Wanchu bersama dengan Kak Ngah (sepupu saya, anak kepada Wanchu) sekeluarga. Satu kereta lagi ialah keluarga kakak ipar Kak Ngah bersama ibu dan bapa mertua Kak Ngah. Kak Ngah bersama suami dan 3 orang anak, kakak iparnya bersama suami dan juga 3 orang anak. Dah 10 orang....termasuk Wanchu dan ibubapa mertua Kak Ngah, semuanya 13 orang. Wah...meriah rumah saya malam tu. Sampai ke tengah malam pun anak2 mereka masih bermain bola kat luar rumah. Mesti orang keliling pelik...kan?

Anak2 mereka selepas mandi-manda...Nisa, Baby, Fatihah dan Shakir.

Malam tu juga saya terpaksa menyiapkan tempahan cistat oleh Kak Ngah. Dia nak bawak ke Singapura nanti sebagai buah tangan kepada keluarga pengantin. Jadinya malam tu secara tak langsung, mereka juga belajar cara2 nak buat cistat.

Sesi belajar cistat...

Keesokan paginya selepas bersarapan dan bersiap2, mereka bertolak ke Singapura sekitar jam 10:00 pagi. Sarapan pagi tu, saya cuma menyediakan meehon goreng, nasi gorang dan juga sosej cheese roll. Sebelum tu hubby dah pergi menghantar Ayong ke kelas LMR (Last Minute Revision) yang bermula jam 9:00 pagi hingga 6:00 petang. Hari Sabtu tu cuma majlis pernikahan. Majlis akan bermula sekitar jam 3:00 petang. Selepas majlis pernikahan, mereka melawat ke Universal Studio. Tapi memandangkan harga tiket masuk saja dah $70 (Singapore Dolar), mereka tak masuk pun. Sekadar jalan2 kat luar sahaja. Lepas tu entah ke mana lagi mereka ronda2 (tak ingat dah...). Mereka sampai semula ke rumah kami sekitar jam 1:00 pagi. Selepas membersihkan diri masing2, terus mereka lelap. Mana tidaknya...kepenatan.

Petang Sabtu tu pulak, hubby dan saya telah memulakan projek untuk membuat karipap kentang. Dalam masa yang sama, saya membakar Kuih Bakar Bijan seloyang. Ini semua untuk sarapan esok pagi.

TAPI...sebelum mereka sampai semula ke rumah kami, ibubapa mertua dan ipar-duai saya pulak sampai dari Muar. Mereka datang satu kereta - 6 orang. Sebenarnya pagi Ahad tu mereka nak ke Kota Tinggi, ke rumah besan. Hehehe...malam tu memang penuh rumah saya dengan tetamu.

Pagi Ahad, seawal jam 5:00 pagi hubby dan saya dah bangun. Ya lah...nak menyediakan sarapan kepada tetamu2 yang ada kat rumah. Kami goreng meehon dua kampit dan goreng karipap kentang yang kami dah siapkan petang Sabtu tu. Selepas selesai bersarapan, emak dan abah mertua, hubby, Abang More (abang ipar), Kak Mas (isteri Abang More) dan Kak Nor (kakap ipar sulung hubby) bertolak ke Kota Tinggi. Tinggallah saya melayan Wanchu dan keluarga yang lain.

 Masing2 tengah sibuk mengisi kad putih...


Sementara menanti ibubapa masing2 bersiap, anak2 pulak sibuk bermain basikal kat luar pagar nun...


Dalam 12:30 tengahari, rombongan ke Kota Tinggi dah sampai semula ke rumah. Cepat urusan mereka selesai, cepatlah mereka balik. Sebelum balik, mereka dah siap makan tengahari di sana. Dalam 3:30 petang, mereka bertolak balik ke Muar. Kepala saya dah berdenyut2. Hidung dah berair. Bersin tak henti2. Terus telah ubat selesama dan sakit kepala. Lepas tu terus lelap. Nasib baik tengah 'cuti' so terlajak lena hinggalah terdengar orang memberi salam kat luar pagar. Hihihi...Wanchu dah balik!

Selepas masing2 membersihkan diri dan mengemas beg masing2, mereka terus bertolak balik ke Selangor. Tapi sebelum tu mereka nak singgah di Ulu Tiram dulu, ke rumah saudara kepada mertua Kak Ngah. Anak2 Kak Ngah dan anak2 ipar Kak Ngah, tak sudah2 melambai2kan tangan mereka. "Jumpa lagi Mak Ngahhhh....", kata mereka. Sedih pulak mereka dah balik. Anak2 mereka semuanya manja2 dengan kami. Terutamanya anak Kak Ngah yang kecik tu, si Baby...anak2 saya amat suka sekali dengan dia. Manja...keletahnya memang amat mencuit hati. Lepas tu...cute sesangat!



Baby Neily...!

2 comments:

Azian Elias said...

seronok kan bila reramai tu.. walau penat tapi hati kita happy..

Azita Zain said...

Yan :
Memang happy walaupun sedikit keletihan. Cumanya...sedih sebab arwah bapa saudara tidak sempat menjejakkan kakinya ke rumah kami. Arwah yang beriya2 sangat nak datang ke rumah...