Tuesday, September 28, 2010

Riang Ria Aidil Fitri 2010 Di Kampung

Assalamualaikum dan salam sejahtera untuk semua. Syawal dah 18 hari berlalu. Baru sekarang berkesempatan untuk mengemaskini cerita sambutan Syawal. Masih belum basi lagi sebab kita merayakan Syawal selama sebulan....



 Tahun ini kena giliran saya menyambut Syawal bersama keluarga mertua di Parit Jawa, Muar. Sambutan Syawal di sini memang berbeza dengan sambutan Syawal di kampung saya sendiri di Chemor, Perak. Di sini ada tradisi bertukar2 juadah utama iaitu ketupat @ nasi impit bersama "rakan2 seperjuangannya" yang biasanya dilakukan pada petang hari terakhir berpuasa. Begitu juga dengan upacara (fullamak...!) bermaaf2an dan bersalam2an. Di sini dijalankan selepas solat Zohor, sebelum kami berkunjung ke rumah saudara-mara terdekat. Mula2 kami berkunjung ke rumah adik-beradik emak dan abah (emak dan bapa saudara) yang dekat2. Lepas tu barulah menziarah ke rumah jiran2 dan adik-beradik yang lain.

Kalau di Chemor, tradisi bertukar2 juadah telah lama ditinggalkan. Dulu2 memang ada tapi sekarang dah tak ada. Selepas solat sunat Aidil Fitri, kami akan menzirahi pusara arwah abah dan arwah2 saudara-mara yang lain. Selepas itu barulah kami bersalam2an dan bermaaf2an.

Jom layan situasi kami menyambut Syawal di Parit Jawa, Muar...

 Bersalam2an dan bermaaf2an....sambil anak2 sedara mengutip duit2 raya!



 Sesi bergambar...
Mula2 bergambar beramai2, lepas tu barulah satu keluarga dan akhir sekali anak2 bujang...!


Beraya di rumah Wak Lan dan Mak Nab...


 Beraya di rumah Mak Lah...kakak emak yang dah uzur sangat!


 Beraya di rumah Wak Amat dan Wah Rhu...abang emak yang sulung!


 Sambil menanti ziarah sesi ke-2, kami bergambar santai di luar rumah...


 Beraya di rumah Abang Din dan Kak Nor...abang sulung hubby!


Beraya di rumah Kak Fatin...


No comments: