Tuesday, September 28, 2010

Marhaban Raya Selayang 10, 12 Dan 13


Assalamualaikum dan salam sejahtera. Sekitar aktiviti Marhaban Raya di Selayang 10, 12 dan 13 pada hari Sabtu, 25hb September (16 Syawal). 

Seawal jam 10:00 pagi kami sudah berkumpul di rumah Fiza untuk bergotong-royong menyediakan juadah untuk malam nanti. Setiap tahun memang kami akan bergotong-royong menyediakan makanan. Tahun lepas kami sama2 menganyam dan merebus ketupat disamping juadah2 lain. Tahun ini kami buat yang ringkas sahaja. Sekadar Nasi Lemak Daun Pisang, Rendang Ayam, Sambal Ikan Bilis,  Kacang Goreng, Telur Rebus, Sayur Campur, air Teh-O-Ais-Limau, Kopi-O panas, Teh-O panas dan buah. Alhamdulillah...ada yang menyumbangkan ubikayu rebus dan tambahan nasi impit comel. 

Tugas saya ialah menyediakan Rendang Ayam Perak Style dan juga memasak Nasi Lemak. 25 ekor ayam untuk direndang dan juga 20kg beras untuk nasi lemak. Penat ooooo....! Jam 3:45 petang, saya terpaksa mengundurkan diri sebab kepala dah sakit yang teramat sangat. Agaknya sebab kena hujan. Pagi tu, semasa kami sedang memasak, hujan turun dengan lebatnya. Kelam kabut memasang kanvas pulak...

Dah balik ke rumah, sempat juga buat cistat untuk tempahan hari tu. Lepas tu barulah saya merebahkan diri kat ruang tamu tu je. Tak sempat nak meluruskan pinggang, Abang Yang pulak balik bersama dengan kawan2nya yang nak beraya. Aduhai.....! Bila kawan2 Abang Yang dah balik, saya "landing" sekali lagi. Tiba2 Abang Ngah pulak bersama dengan kawan2nya sampai. Mak aiiiii.....ramainya! Sekali datang separuh kelas dibawanya...!

Kawan2 Abang Ngah dan Abang Yang...


Jom layan gambar2 sekitar Marhaban Raya Selayang 10, 12 dan 13...

 Berkumpul di khemah yang disediakan sebelum acara marhaban bermula. Di sini mereka dibahgikan kepada 3 kumpulan...


 Kumpulan Marhaban di Selayang 10... di rumah Pakcik Asmuni, rumah saya, rumah Aini dan rumah Zura...

  Kumpulan Marhaban di Selayang 10...di rumah Maz, rumah Cikgu Fida dan rumah Ain...

 Marhaban di rumah Azah...Selayang 12..

Dah habis marhaban, semua berkumpul semula di khemah. Di sinilah juadah2 dihidangkan. Masa ini jugalah Pak Imam mengumumkan jumlah kutipan yang dapat dikumpulkan pada malam tersebut. Alhamdulillah...dapat juga RM2K++ yang akan disumbangkan ke Masjid Jamek TPP.

Dah habis cakap2...apa lagi, makanlah!


2 comments:

Azian Elias said...

Salam Kak Ita,

meriah nya kawasan perumahan akak..bagus ek..

Azita Zain said...

salam yan,
memang setiap tahun ada aktiviti ini. alhamdulillah...kejiranan yg bermuafakat...